Protikuřácká opatření se prý často míjí účinkem. Mladé lákají zakázané věci
Brusel vyrazil do boje proti kouření. Pokud projde návrh Evropské komise, krabičky budou vypadat jinak a tabákové prodejny už nenabídnou takzvané slimky ani cigarety s mentolovou nebo vanilkovou příchutí. Opatření má ochránit hlavně mladé lidi a ženy. Tabákové koncerny se bouří, podle některých názorů navíc toto řešení nemá příliš nadějí na úspěch.
Představa Bruselu, že nezajímavá krabička bez výrazného loga odradí od kouření mladé lidi, kteří jsou často ovlivněni atraktivní marketingovou prezentací velkých značek, je podle odborníka na reklamu Daniela Köppla mylná.
„Většina spotřebitelů nekouří proto, že se ztotožňuje s image, ale proto, že jim to chutná nebo mají nějakou potřebu kouřit,“ vysvětluje. „Začátek rozhodně není dán reklamou, reklama bohužel nemá takovou moc, že by stačilo něco říct a lidé by to hned slepě začali dělat,“ dodává.
Odborník na reklamu Daniel Köppl je přesvědčen, že nový protikuřácký návrh situaci nevyřeší
Podobná opatření už před časem zavedla Austrálie, na krabičkách cigaret se teď objevují drsné snímky následků kouření. Většina protikuřáckých kampaní ovšem nedosahuje kýženého výsledku.
„Je potvrzeno, například u České republiky, že naopak mladí lidé začínají kouřit, protože to, co je zakázané, je vždycky zajímavé a vždycky lákavé. Takže de facto zákonodárci tímto zadarmo dělají velkou reklamu cigaretovým společnostem,“ upozorňuje Köppl.
Brusel chce na krabičkách cigaret větší varování před škodlivými následky
Číst článek
Minimálně na třech čtvrtinách krabičky bude zřejmě muset být varování, že kouření je škodlivé. Členské země navíc mohou toto opatření zpřísnit až na 100 procent. Köppl se domnívá, že Česká republika vyjde Bruselu co nejvíce vstříc, problematiku kouření ale toto opatření stejně nevyřeší.
Jiří Mikeš z VŠE v Praze a bývalý ředitel Asociace reklamních agentur byl hostem pořadu Stalo se dnes na Radiožurnálu
„To, proč lidé nezačnou kouřit, je výchova v rodinách. Tam bych viděl, že je začátek a hlavní směr, aby lidé nezačali kouřit, aby rodiče vysvětlili dětem, že se prostě nekouří,“ uzavírá.
I podle Jiřího Mikeše z Vysoké školy ekonomické v Praze a také bývalého ředitele Asociace reklamních agentur by v boji proti kouření spíše pomohly bezvadné protikuřácké kampaně. Upozorňuje, že podobná varování, jako se chystají na krabičky cigaret, by se mohla brzy objevit i na alkoholu.
„Na vínu, pak nám budou zakazovat pít pivo a tak dále. Myslím si, že daleko lepší by byla osvěta a vysvětlit, co je nezdravé. Ale k tomu by potřebovali chytré mozky,“ vysvětluje Mikeš. S tím, aby se bojovalo proti kouření ale souhlasí. „Protože tabák je droga. Ale problém je v tom, že když státy uznají, že je to droga, tak mají zakázat výrobu. Jenže proč by ji zakazovaly, když z toho státy mají těžké peníze,“ dodává.