Prototyp L-159 B do konce roku 2001

Domácí producent vojenských letadel Aero Vodochody chce vyrobit první prototyp dvousedadlové verze cvičného a bojového letounu L-159 B ke konci příštího roku. „S letovými zkouškami se počítá na rok 2002,“ oznámili představitelé zbrojovky. Nic bližšího ani náklady na projekt ale nechtěli pro tuto chvíli prozradit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Typ L-159 B má být, stejně jako jednomístná verze L-159, plně kompatibilní s požadavky NATO a vzhledem k plánovanému výrazně vyššímu podílu českých subdodavatelů cenově bezkonkurenční ve své kategorii. Průzkumy trhu ukazují, že je reálné exportovat přibližně 200 letadel tohoto typu, dodalo Aero. Zatím se ale nepodařilo získat jedinou zahraniční zakázku pro L-159.

„Zdrželo nás 14 dní počasí, takže předpokládám, že dnes bude možné dát letadla k dispozici zástupcům Armády ČR, aby provedli kontrolní lety,“ zdůvodnil. Zřejmě se nepodaří dodržet poslední dohodnutou předávku 14 letadel do konce roku 2000.

Dodávky letounů byly již několikrát odloženy. Více než roční zpoždění projektu se ještě prohloubilo po zářijovém nouzovém přistání jednoho z letounů L-159 při zkušebním letu. Incident způsobila závada na výstupní trysce. Náčelník generálního štábu Jiří Šedivý si stěžoval i na nedostatečné zabezpečení logistického servisu a dokumentace k bitevníkům. Minulý týden nicméně obdržel letoun od resortu obrany typové osvědčení.

Přezbrojení armádního letectva stroji L-159, které podle některých odhadů stouplo z více než 30 miliard na bezmála 50 miliard korun, odčerpává takřka všechny armádní investice. Armáda přitom podle Šedivého možná nakonec všech 72 letounů potřebovat nebude. Vše záleží na strategické revizi struktury evropských sil, do níž se pustila Severoatlantická aliance.

Markéta Kaclová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru