V Praze ukázali, jak budou vypadat nové přístřešky pro MHD. Cena jedné zastávky bude do 250 tisíc

Hlavní město v pátek na Palackého náměstí odhalilo prototyp nového přístřešku pro MHD, jehož podoba vzešla z loňské designové soutěže. Jak novinářům řekli zástupci města, testovat se bude do dubna, poté by měla začít sériová výroba. Nové přístřešky mají nahradit stávající mobiliář, jehož většinu vlastní a provozuje společnost JCDecaux na základě smlouvy z roku 1994. Tu minulé vedení magistrátu označilo za nevýhodnou a odmítlo ji prodloužit.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Za účasti primátora Zdeňka Hřiba, radních a zástupců IPR se 29.11.2019 uskutečnila obhlídka testovacího prototypu zastávky MHD Palackého náměstí.

Za účasti primátora Zdeňka Hřiba, radních a zástupců IPR se 29.11.2019 uskutečnila obhlídka testovacího prototypu zastávky MHD Palackého náměstí. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Nyní magistrát připravuje tendr na provozovatele po roce 2021, kdy smlouva skončí. JCDecaux v pátek naproti městskému prototypu umístila vlastní přístřešek, který je podle zástupců firmy kvalitnější.

Nových přístřešků města existuje několik typů, na Palackého náměstí je osazena verze zahrnující displej zobrazující čas příjezdu tramvají.

„Ta zastávka je modulární. Umožňuje různé druhy průchodů a různé technologické vybavení. Teď se bude několik měsíců testovat. Následně Praha případně odkoupí licenci a začne zastávky vyrábět. Předpokládáme, že na podzim příštího roku bychom měli vypsat soutěž,“ říká ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Praha plánuje vyměnit značení v metru a na zastávkách tramvají. Náklady odhaduje na tři miliardy ročně

Číst článek

Jak uvádí primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti): „Cílem města je, aby tyto přístřešky nahradily všechny stávající typy přístřešků.“ Zároveň dodal, že maximální cena jedné zastávky v sériové výrobě bude 250 tisíc korun.

Autory návrhu přístřešku pro město jsou Michal Froněk a Jan Němeček ze studia Olgoj Chorchoj. Stejný autorský tým vyhrál i soutěž, ve které město již dříve vybralo novou podoba laviček, košů a stojanů na kola. Pro dopravní podnik autoři připraví také návrh nového označníku MHD.

Přímo naproti prototypu hlavního města postavila svůj konkurenční přístřešek firma JCDecaux, která v současnosti většinu přístřešků v metropoli provozuje. Praha nyní připravuje vypsání tendru na provozovatele po vypršení kontraktu, do kterého se JCDecaux plánuje přihlásit.

Existuje také varianta, že město si zastávky bude provozovat samo, rozhodnuto zatím není. Primátor v pátek otázku mobiliáře označil za problém pocházející z temného dávnověku 90. let srovnatelný s opencard.

Podle mediálního zástupce JCDecaux Martina Lánského je zastávka nainstalovaná společností zaměřená na práci s daty a design byl vybrán speciálně proto, že se hodí do pražské památkové rezervace.

Přístřešek disponuje dotykovým panelem, kde mohou cestující najít informace o příjezdech a odjezdech, mapy, lokální zprávy a další informace. Dodal, že oproti prototypu městskému přístřešku je cena toho jejich několikanásobně nižší a instalace byla výrazně rychlejší.

Dopravní podnik se řídí smlouvou, kterou označil soud před 10 lety za neplatnou. Prodělává na ní miliony

Číst článek

Zastávku hlavního města kritizoval spolek Zhotoven, jehož členové se na místě také objevili s svými materiály, kritizujícími politiku magistrátu ohledně mobiliáře. V tiskové zprávě spolek označil zastávku za „největší mezinárodní ostudu v dějinách“.

Za spolek nikdo konkrétní nevystupuje, na jeho facebookové stránce lidé opakovaně vznesli dotaz na možné napojení na společnost JCDecaux. Firma i spolek to popřely. Stránky zhotoven.cz má nicméně podle registru domén zaregistrována JCDecaux. Spolek na facebooku uvedl, že nejde o jeho stránky.

bej, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme