Provozovna v hotelu? Organizátoři předváděcích akcí 'vylepšují' taktiku

Zatímco stát chystá přísnější kontroly společností, které zvou zákazníky – nejčastěji seniory - na předváděcí akce svého zboží, často používají nekalé a nátlakové metody, případně dávají zavádějící informace a zpochybňují právo klientů odstoupit od smlouvy, některé z těchto firem teď podle spotřebitelského magazínu dTest přicházejí s novou taktikou, aby ztížily možnost z obchodu vycouvat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Na zboží, které zakoupil zákazník mimo provozovnu společnosti čili mimo prostory obvyklé k podnikání, se vztahuje 14 denní lhůta, kdy může kupující od smlouvy bez sankcí odstoupit. Prodejce pak musí do 30 kalendářních dní od doručení odstoupení vrátit peníze.

Novou taktikou, kterou společnosti používají, je tedy snaha obejít toto zákonné nařízení. Své provozovny pak nahlašují v hotelech, restauracích či podivných vilách na okrajích měst, kam své klienty na předváděcí akce vozí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Novou praktiku organizátorů předváděcích akcí představuje vedoucí poradenské linky časopisu dTest Lukáš Zelený

„Účelovým nahlašováním provozoven nemůžeme nikoho zbavovat jeho zákonného práva. Takže základem je nenechat se odbýt a bránit se,“ upozorňuje vedoucí poradenské linky časopisu dTest Lukáš Zelený.

Protože se tedy jedná o snahu dezinterpretovat účelově zákon, může být jediným, kdo v tomto případě rozhodne o možnosti odstoupení od smlouvy, pouze soud. Obrátit se mohou poškození i na Živnostenský úřad.

„Pokud nejsou provozovny řádně označeny, jak ukládá zákon, je vhodné se obrátit na Živnostenský úřad, který může danou společnost pak pokutovat,“ doporučuje Lukáš Zelený.

Tuto praktiku poprvé zaregistroval dTest, který řeší měsíčně stovky případů nátlakového uzavírání smluv na předváděcích akcích, zhruba před několika měsíci. Od té doby ji zkoumal, shromažďoval případy a vyslal na předváděcí akce i své zástupce, kteří zavádění nové praktiky prověřili.

„Většina (firem) to určitě není. Je tady jedna velká společnost, která je stálicí v daném prodeji, společnost Zepter. Má registrováno více jak 80 provozoven a od ní to „opisují“ další, menší společnosti,“ konkretizuje Lukáš Zelený.

Český rozhlas chtěl získat vyjádření i zástupců některé z firem, které pořádají předváděcí akce tohoto typu, ale nikdo nebyl k zastižení.

Veronika Sedláčková, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme