Příliv teplého vzduchu vrcholí, v obchodech jdou na dračku klimatizace a větráky

Evropu zasáhla vlna veder. Teploty ve čtvrtek vystoupají až k 35 stupňům Celsia. Obchodníkům rychle mizí ze skladů klimatizace, větráky nebo třeba sportovní vybavení do vody. Jenže vysoké teploty přinášejí problémy i zaměstnavatelům. Podle zákoníku práce by měli svým zaměstnancům zajistit kromě vhodného prostředí třeba i speciální ochranné nápoje. Českou ekonomiku by ale vysoké teploty zpomalit neměly.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

podnikatelka, manažerka, byznysmenka, zaměstnanec v kanceláři, dress code, společenské oblečení, vedro v kanceláři, klimatizace, větrák, ochlazení, kancelář (ilustrační foto)

podnikatelka, manažerka, byznysmenka, zaměstnanec v kanceláři, dress code, společenské oblečení, vedro v kanceláři, klimatizace, větrák, ochlazení, kancelář (ilustrační foto) | Foto: Anna Jadrná | Zdroj: Český rozhlas

Dodržovat jízdní řád musí vlaky i při vysokých letních teplotách. Aby strojvedoucím nebylo horko a mohli se plně soustředit na práci, vycházejí jim České dráhy vstříc. Nabízejí jim třeba ochranné nápoje (jde většinou o mineralizované vody) nebo speciální termoobaly na lahve s vodou, aby si udržela stabilní teplotu. Zaměstnanci ale mají i lehčí uniformy.

„V letním období mohou nosit také letní formu uniformy, to znamená košili s krátkým rukávem. Pokud jsou to zaměstnanci, kteří nepřicházejí do styku s cestujícími, tak mají třeba trička s krátkými rukávy. Ve zvlášť horkých dnech pak průvodčí nemají povinnost nosit kravatu a mohou mít dokonce takzvanou rozhalenku, tedy rozepnutý poslední knoflík u košile,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Právě tropické teploty přinášejí zaměstnavatelům větší starosti. Musí totiž svým lidem zajistit dobré podmínky pro práci, při teplotách nad 34 stupňů Celsia třeba speciální ochranné nápoje. Ty by měli dostávat hlavně řidiči z povolání, zedníci, pokrývači, servírky a další zaměstnanci, kteří pracují venku.

Nárok na nápoje

Pokud vnitřní teplota přesáhne 34 stupňů, mají nárok na ochranné nápoje i zaměstnanci v kancelářích. Někteří zaměstnavatelé přistupují i ke zkrácení pracovní doby.

„Zkracování pracovní doby není nárokové, ale pokud to charakter práce umožňuje, tak je možné pracovní dobu upravit. Často se to stává například v pátek, kdy zaměstnanci opustí kancelář dřív, nebo naopak toho firma může využít proto, aby se zaměstnanci sešli třeba v nějakém neformálním prostředí, někde na venkovním pracovišti,“ říká Tomáš Surka, ředitel personálně poradenské společnosti McRoy.

Kromě zkrácení pracovní doby můžou firmy lidem poskytnout třeba častější přestávky. Zajistit zaměstnancům klimatizaci ale nemusí. Horka můžou i zmírnit požadavky na formální oblečení.

Evropu sužují rekordní vedra, Britové hlásí nejteplejší červnový den za 41 let

Číst článek

„Při velkých vedrech se často uvolňuje dress code i firmách, kde je normálně velmi striktní, ale samozřejmě jsou situace a pozice, ve kterých to možné není,“ připomíná Tomáš Surka.

Podle ekonoma společnosti Chytrý Honza, Františka Bostla vysoké letní teploty nezatíží rozpočet firem ani nezpomalí tuzemskou ekonomiku.

„Pokud se bavíme o produktivitě práce zaměstnanců, tak ta samozřejmě klesá. Mnoho firem tak dnes využívá fenomén home office, tedy práce z domova. Nicméně toto jsou sezónní výkyvy, které ekonomika dokáže vstřebat, a pokud nebude 40 stupňů ve stínu měsíc v kuse, tak na HDP či výběru daní nebo na dalších finančních ukazatelích by se současná vedra projevit neměla,“ soudí Bostl.

Bazény jdou na dračku

Teploty přesahující třicítku ale vítají někteří obchodníci. Hlavně ti, kteří prodávají klimatizace, větráky nebo třeba sportovní vybavení do vody.

Bazén (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

„V průběhu tropického počasí zaznamenáváme zhruba 200procentní nárůst prodejů produktů v kategorii dům a zahrada a samozřejmě se prodává vše, co ochladí. Tedy bazény, zahradní sprchy nebo třeba slunečníky a markýzy,“ říká mluvčí druhého největšího e-shopu Mall.cz Jan Řezáč a dodává:

„První vlnu skokového nárůstu zaznamenáváme vždy, když v médiích oznamují, že přijdou tropické teploty, a druhou, když se tak skutečně stane.“

Zájem mají zákazníci ale i o chladicí kelímky nebo třeba přístroje na výrobu domácí zmrzliny. Prodej klimatizací, větráků i osvěžovačů se stoupajícími teplotami roste z desítek na stovky kusů denně i největšímu e-shopu Alza.cz.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme