Průzkum pro ČRo: Na Velikonocích si lidé váží volna. Oblíbenou tradicí zůstává pomlázka

Velikonoce pro skoro dvě třetiny Čechů symbolizují příchod jara a nejvýznamnější křesťanský svátek. Vyplývá to z průzkumu agentury Median pro Český rozhlas. Lidé podle něj také méně posílají velikonoční přání poštou a využívají spíš elektronickou komunikaci. Pro 25 procent dotázaných představují jarní svátky především vítaný den volna navíc.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Velikonoce, velikonoční vajíčko | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Právě volno je jedním z bodů, kterých si Češi na Velikonocích cení nejvíc.

„Vysvětluju si to primárně tím, že v době ekonomické krize stoupl tlak na pracovní aktivitu i průměrný počet odpracovaných hodin. Tím stoupá motivace si od toho pracovního tlaku někdy odpočinout a Velikonoce jsou ideální možnost,“ řekl sociolog Daniel Prokop z agentury Median.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se podle průzkumu pro Český rozhlas mění způsob, jakým Češi tráví Velikonoce, shrnula Eva Rajlichová

Z průzkumu pro Český rozhlas také plyne, že jen pětina lidí chodí o Velikonocích do kostela. Mezi nimi převažuje hlavně starší generace.

Ta se také hodně zaměřuje na tradiční činnosti, jako je úklid nebo příprava velikonočních pokrmů.

Mladí lidé vnímají jarní svátky hlavně jako prodloužený víkend. Podle analytika Daniela Prokopa jsou rozdíly také v tom, jak svátky prožívají ženy a muži.

„Přestože je otázka mířená na to, co dělá celá domácnost, šlehání děvčat samozřejmě uvádějí více chlapci a velikonoční úklid, genderově nevyváženě, uvádějí více ženy. Takže muži, přestože velikonoční úklidy v jejich domácnostech probíhají, tak si to třeba tak často neuvědomují, protože je nedělají oni.“

Význam Velikonoc - srovnání vývoje | Foto: Český rozhlas Median

Skoro 80 procent Čechů si na Velikonoce zdobí byt. Mezi dlouhodobě nejoblíbenější zvyky patří šlehání děvčat. Letošní průzkum potvrdil, že ho dodržuje skoro 70 procent oslovených.

„Šlehání se neliší z hlediska regionality, ale je trošku silnější v menších obcích, protože tam jsou silnější lokální komunity, kolem kterých můžete chodit.“

Velikonoční zvyky - srovnání vývoje I | Foto: Český rozhlas Median

Velikonoční zvyky se proměňují. V porovnání s dobou před deseti lety si méně českých domácností pořizuje sváteční výzdobu bytu a úklid přestává být tak důležitý. Posun nastal i v posílání velikonočních pohlednic.

„V roce 2005 to dělalo 60 procent lidí, teď 40. Souvisí to s tím, že se mění módy komunikace,“ vysvětlil Daniel Prokop.

„Naopak proti roku 2005 výrazně vzrostlo esemeskování. O nějakých 10 procent víc lidí esemeskuje, což částečně nahrazuje posílání přání a podobně. Oproti minulým letům vzrostla i elektronická komunikace,“ dodal.

Velikonoční zvyky - srovnání vývoje II | Foto: Český rozhlas Median

Velikonoce pro třetinu oslovených představují příchod jara. V roce 2009 si to ale myslelo skoro 50 procent dotázaných.

„Rozdíl bude asi v tom, že výzkum v roce 2009 se konal těsně po relativně chladných zimních měsících leden, únor, takže to bylo v chladnějším období než třeba letos. Když je chladno, tak svátky pro lidi více symbolizují přelom ročních období.“

Metodologie výzkumu | Foto: Český rozhlas Median

Struktura vzorku - Sociodemografie I | Foto: Český rozhlas Median

Struktura vzorku - Sociodemografie II | Foto: Český rozhlas Median

Velikonoce | Foto: Český rozhlas

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme