První školy si vyzkouší angličtinu ve všech předmětech

Prvních sedm škol a gymnázií už od září zařadí anglický jazyk do všech předmětů. Připojily se tak do projektu Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. S anglickou slovní zásobou se tak žáci budou setkávat třeba v matematice nebo i zeměpisu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve škole (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

Klasickou hodinu matematiky tak obohatí některá slovíčka z angličtiny. Učitel bude užívat jen jednotlivé fráze. V praxi to tedy bude vypadat tak, že učitel matematiky doplní během hodiny pokyn například: Spočítej rovnici a větu řekne v angličtině.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravila redaktorka Českého rozhlasu Klára Bílá.

Ludvík Zimčík, ředitel Základní školy Březová v Uherském Hradišti, který školu do projektu přihlásil, slibuje, že nepůjde o dvojjazyčnou výuku a děti se na novinku už těší.

„Já často chodím do hodin s tím, že děti pozdravím v několika cizích jazycích: česky, slovensky, rusky, německy, anglicky, takže oni třeba na tyto prvky u mě byli zvyklí.“

Od žáků nebudou učitelé vyžadovat reakci v cizím jazyce. Cílem totiž je porozumění daného pokynu a výsledkem pak znalost anglické terminologie, říká manažerka projektu Jitka Kazelleová.

„Slibovali bychom si od toho to, že angličtina bude více posílena a že děti budou mít zájem získat slovní zásobu třeba z nějakého předmětu, který je více zajímá, budou třeba více rozumět článku, který si přečtou v angličtině. Pomůže to velice angličtinářům, kteří angličtinu na škole vyučují.“

Mluvme česky, když jsme Češi

Podle ní se upevní také každodenní obraty a fráze z hodin angličtiny i v dalších předmětech. Jenže projekt, který financuje Evropská unie, naráží i na řadu kritiků a to v čele s ministrem školství Josefem Dobešem:

„Já bych byl velmi nerad, aby naše děti mluvily, a teď mám velkou úctu k tenisu a legendě Ivanovi Lendlovi, ale aby na konci devátého ročníku hovořily češtinou Ivana Lendla. Všechno má nějakou svoji míru. Rozumím tomu pilotnímu projektu, ale jsme v České republice a českých školách.“

K angličtině ve všech předmětech je skeptický i ředitel pražské Základní školy Brána jazyků Petr Tlustý.
„Děti k nám přicházejí z francouzského lycea, kde se učí všechny předměty jenom ve francouzštině a jejich problém je, že potom neznají v odborných předmětech odborné názvy česky.“

Autoři projektu ale očekávají dobré výsledky a navíc si myslí, že angličtina by měla proniknout do všech předmětů na všech základních školách i gymnáziích.

Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme