První školy si vyzkouší angličtinu ve všech předmětech

Prvních sedm škol a gymnázií už od září zařadí anglický jazyk do všech předmětů. Připojily se tak do projektu Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. S anglickou slovní zásobou se tak žáci budou setkávat třeba v matematice nebo i zeměpisu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve škole (ilustrační foto)

Ve škole (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

Klasickou hodinu matematiky tak obohatí některá slovíčka z angličtiny. Učitel bude užívat jen jednotlivé fráze. V praxi to tedy bude vypadat tak, že učitel matematiky doplní během hodiny pokyn například: Spočítej rovnici a větu řekne v angličtině.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravila redaktorka Českého rozhlasu Klára Bílá.

Ludvík Zimčík, ředitel Základní školy Březová v Uherském Hradišti, který školu do projektu přihlásil, slibuje, že nepůjde o dvojjazyčnou výuku a děti se na novinku už těší.

„Já často chodím do hodin s tím, že děti pozdravím v několika cizích jazycích: česky, slovensky, rusky, německy, anglicky, takže oni třeba na tyto prvky u mě byli zvyklí.“

Od žáků nebudou učitelé vyžadovat reakci v cizím jazyce. Cílem totiž je porozumění daného pokynu a výsledkem pak znalost anglické terminologie, říká manažerka projektu Jitka Kazelleová.

„Slibovali bychom si od toho to, že angličtina bude více posílena a že děti budou mít zájem získat slovní zásobu třeba z nějakého předmětu, který je více zajímá, budou třeba více rozumět článku, který si přečtou v angličtině. Pomůže to velice angličtinářům, kteří angličtinu na škole vyučují.“

Mluvme česky, když jsme Češi

Podle ní se upevní také každodenní obraty a fráze z hodin angličtiny i v dalších předmětech. Jenže projekt, který financuje Evropská unie, naráží i na řadu kritiků a to v čele s ministrem školství Josefem Dobešem:

„Já bych byl velmi nerad, aby naše děti mluvily, a teď mám velkou úctu k tenisu a legendě Ivanovi Lendlovi, ale aby na konci devátého ročníku hovořily češtinou Ivana Lendla. Všechno má nějakou svoji míru. Rozumím tomu pilotnímu projektu, ale jsme v České republice a českých školách.“

K angličtině ve všech předmětech je skeptický i ředitel pražské Základní školy Brána jazyků Petr Tlustý.
„Děti k nám přicházejí z francouzského lycea, kde se učí všechny předměty jenom ve francouzštině a jejich problém je, že potom neznají v odborných předmětech odborné názvy česky.“

Autoři projektu ale očekávají dobré výsledky a navíc si myslí, že angličtina by měla proniknout do všech předmětů na všech základních školách i gymnáziích.

Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme