Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Řada evropských škol řeší, jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání

Jak má vypadat škola budoucnosti a jak na ni připravit budoucí učitele - to jsou otázky, kterými se v současné době zabývají školy střední i východní Evropy. Zástupci Estonska, Litvy, Maďarska, Německa a České republiky se proto sešli na mezinárodní konferenci s názvem „Budoucnost vzdělávání-středoevropská debata“ do pražského Goethe-Institutu, aby se na ně snažili najít odpovědi.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výuka v počítačové učebně (ilustr. foto)

Výuka v počítačové učebně (ilustr. foto) | Foto: licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5, Michael Surran

Podle Jany Strakové z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy vzdělávací systémy ve střední a východní Evropě řeší stejné problémy, které řeší i vzdělávací systémy ve všech vyspělých zemích:

„Snaží se najít jakousi rovnováhu mezi tradičními obsahy vzdělávání a obsahy, které si vynucuje moderní doba. Snaží se najít rovnováhu mezi všeobecným a odborným vzděláváním. Snaží se odpovědět na otázku, jak zaujmout děti a také jak reagovat na rostoucí diverzitu populace.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Světa o třetí na Rádiu Česko byla koordinátorka konference Šárka Krtková koordinátorka a Jana Straková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy

V poslední době vídáme nejrůznější projekty, kdy třeba žáci dostanou iPady a podle dosavadních dat se ukazuje, že se jim s nimi učí lépe.

„Škola musí reagovat na životní zkušenosti dětí, a protože děti s informačními technologiemi se ve svém běžném životě každodenně setkávají, tak škola určitě musí ty informační technologie také použít,“ připomíná Straková. Podle ní se ale učitelé také musí učit, jak je používat, aby vzdělávání posloužily.

„Žákovská populace se velmi diverzifikuje. My jsme zatím hodně vycházeli z předpokladu, že by se všichni žáci měli být schopni přizpůsobit té naší škole tak, jak si ji představujeme my,“ říká Straková a pokračuje:

„Domnívám se, že budoucnost spočívá v tom, že se škola musí daleko více naučit přizpůsobovat zájmům a potřebám jednotlivých žáků a vyjít jim více vstříc tak, aby všechny žáky byla schopna motivovat ke vzdělávání a přimět je k tomu, aby se kontinuálně zlepšovali.“

Konference o budoucnosti vzdělávání

Odkud se vzala potřeba uspořádat mezinárodní konferenci o budoucnosti vzdělávání, vysvětlila Rádiu Česko koordinátorka konference Šárka Krtková:

„Goethe-Institut si všiml přibývajících diskuzí ve společnosti, které se týkají témat o vzdělávací politice a potřebu to změnit. Vzhledem k tomu, jak se mění společnost, tak i vyslyšet tyto nové otázky a zkusit odpovědět na to, jak musí na změny ve společnosti reagovat školství. Je to fenomén, který se týká celé střední a východní Evropy.“

Konference navazuje na stejnojmenný portál „Budoucnost vzdělávání“, který je rozčleněn do čtyř rubrik, které pojmenovávají největší výzvy vzdělávacího systému: organizaci vzdělávání, vzdělání pro všechny, cesty k povolání a utopie ve vzdělávání.

Helena Berková, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme