Rebelující piloty ČSA propustí. Nahradí je bývalými zaměstnanci
Piloti, kteří minulý týden protestovali proti převádění letadel ČSA z mateřské firmy do dceřiné, přijdou o práci. Aerolinky označily jejich akci za nelegální a vyvodí z ní pracovněprávní důsledky. Postihnou tak stovku z tří set pilotů.
Podle mluvčí Českých aerolinií Hany Hejskové v současnosti evidují více než pět desítek pilotů, kteří žádají o práci pro některého z dopravců Skupiny ČSA:
„Jedná se především o bývalé zaměstnance Českých aerolinií, kteří společnost opustili v minulých letech a v současné době působí v zahraničí, převážně v jihovýchodní Asii.“
Hosty večerních Ozvěn dne na Radiožurnálu byli viceprezident pro obchod a marketing ČSA Jiří Marek a výkonný sekretář Českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar
České aerolinie dnes oznámily zástupcům odborových organizací, že dojde ke snížení stavu pilotů ČSA až o stovku. Informován o tom v tomto týdnu bude také úřad práce Praha 6.
„Jedná se o zrušení pracovních pozic v rámci Českých aerolinií, ale v současné době i otevření stovky i více pozic v naší dceřiné firmě ČSA Holidays. My umožníme lidem pokračovat v zaměstnanosti v rámci skupiny Českého aeroholdingu,“ upřesňuje viceprezident pro obchod a marketing ČSA Jiří Marek a pokračuje:
„Zachováváme pracovní místa v rámci skupiny a přesouváme kapacity tam, kde je pro ně lepší uplatnění z ekonomického hlediska.“
„Tyto personální změny souvisejí s přechodem jedenácti letounů do pronájmu Holiday Czech Airlines, o čemž ČSA informovaly už 24. listopadu,“ dodává Hana Hejsková.
Propouštění je prý protizákonné
Vedení odborové organizace Sdružení pilotů tvrdí, že management ČSA s nimi propouštění neprojednal, takže je protizákonné. „ČSA je v režimu hromadného propouštění již od 1. listopadu. V září byla tato změna projednána i s CZALPA. V současné době dochází pouze k upřesnění počtu rušených pracovních pozic. Plánovaná schůzka na projednání této organizační změny je na tuto středu,“ ohrazuje se ale Jiří Marek.
Hostem pořadu Stalo se dnes na Radiožurnálu byl výkonný ředitel Patria Finance Petr Kováč
„Protesty odborů nastaly v okamžiku, kdy se ukázalo, že je potřeba šáhnout na kompenzace pilotů, které v minulosti v rámci ČSA rostly víceméně mimo návaznost na ekonomické výsledky. Já si myslím, že se tento spor soustřeďuje mezi managmentem a odborovou organizací především o zachování těch relativně dost nadstandardních odměn pilotů, které v ČSA vznikly,“ míní výkonný ředitel společnosti Patria Finance Petr Kováč.
Propuštění pilotů je podle výkonného sekretáře Českého sdružení dopravních pilotů Filipa Gaspara nezvládnutím situace managementu ČSA:
„My to považujeme za reakci na kritiku hospodaření společnosti, kdy se nedaří ji stabilizovat a připravit ji na privatizaci. Management se snaží obrátit proti pilotům. Jde nám o to, aby vlajkový dopravce, který tady funguje už 88 let, pokračoval dál. V tuto chvíli se management rozhodl useknout mu nohu.“
Podle Gaspara jsou na tom ČSA špatně: „Informací jednou je výroční zpráva za loňský rok, kdy provozní ztráta byla přes 1 miliardu korun, a podle neoficiálních informací obdobná ztráta byla za prvních šest měsíců letošního roku.“
Gaspar podotýká, že by si občané zasloužili informace o hospodaření státního podniku.
Hubenější letový řád
Když bude méně letadel a méně pilotů pro pravidelné linky, bude také hubenější letový řád. S tím souhlasí i Petr Kováč.
„Dochází ke snižování kapacity především kvůli tomu, že klesá poptávka po pravidelné osobní letecké dopravě, to znamená, že nějaká velká tlačenice o ty prázdné lety asi nebude,“ vysvětluje.
Společnost nadále provozuje linky pomocí bulharské společnosti VIA, od níž si pronajala i posádky. Takto zajišťuje spoje do Bruselu, Bukurešti, Düsseldorfu, Frankfurtu, Helsinek, Kodaně, Milána, Rigy a Vilniusu. Totéž bude platit i pro zítřek.