Reforma zdravotnictví má pacienty víc zapojit do léčby

Zapojit pacienta víc do léčby, i to je jeden z cílů reformy zdravotnictví. Jestli ministr Leoš Heger (TOP 09) prosadí reformní zákony, změny přijdou už příští rok.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na chodbě Pardubické krajské nemocnice

Na chodbě Pardubické krajské nemocnice | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Co se týká přímo pacientů a jejich práv, asi nejvíc se teď mluví o možnosti sepsat u notáře, jak se mají lékaři chovat, když bude pacient závislý na přístrojích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na co budou mít pacienti nově právo, zjišťovala redaktorka Lenka Jansová

„Měl by mít možnost péči snadno odmítnout, měl by mít možnost učinit i přání o svých budoucích rozhodnutí tak, aby mohl předem rozhodnout, zda si přeje být resuscitován nebo dlouhodobě intenzivně léčen, nebo zda si nepřeje, aby mu byla tato péče poskytována,“ říká ministr zdravotnictví Leoš Heger.

Opatření se týkají hlavně pacientů s dlouhými těžkými nemocemi. Jde však o velmi kontroverzní věc a někteří lékaři se už nechali slyšet, že jsou proti a že by to mohl být první krok k eutanazii.

Nová reformní pravidla mají platit také pro stížnosti na lékaře, vysvětluje ministr Heger:

„Pacient si bude moci stěžovat přímo u zřizovatele zdravotnického zařízení, ale může začít také přímo u poskytovatele péče. Například pacient, který je nespokojený v nemocnici, si stěžuje nejprve řediteli a má zkušenost je taková, že řada věcí je vyřešena i na této úrovni. Pak je tady samozřejmě úroveň kraje a ministerstva zdravotnictví.“

Pomoct může pacientský advokát

Pacienti se ale většinou bojí, aby svého lékaře nenaštvali. Málo jsou také zatím slyšet pacientské organizace. Člověku, který se dozvěděl o vážné diagnóze, přitom tyto organizace můžou velmi pomoct. Potká tam totiž jak odborníky, tak lidi se stejnými problémy, jaké právě sám řeší.

Jana Petrenko z Kolice pro zdraví, která zastupuje pacienty i jejich organizace, říká, že v zahraničí jsou pacienti mnohem poučenější:

„Koalice pro zdraví je pacientský advokát. Tento termín přišel z Bruselu a různě ze západních zemí. Je to v podstatě zástupce pacientů, který hájí jeho práva. My máme pacientské organizace, které s námi spolupracují, máme od nich mandát, abychom je zastupovali v jednání například s ministerstvem zdravotnictví.“

Reforma dá pacientovi i další práva - třeba právo vyslechnout si názor druhého lékaře nebo prohlédnout si svoji zdravotnickou dokumentaci.

Lenka Jansová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme