RegioJet nesouhlasí s provozem trati Brno–Olomouc bez soutěže, stát prověří možnosti

Ministerstvo dopravy na popud šéfa firmy RegioJet Radima Jančury prověří možnost, jak by mohly České dráhy (ČD) vyčerpat 1,1 miliardy korun na nákup nových vlaků z evropských fondů tak, aby zároveň ministerstvo mohlo na provozování linky Brno–Břeclav–Olomouc vypsat tendr. Jančura nesouhlasí s tím, aby na tuto rychlíkovou linku ministerstvo uzavřelo smlouvu s ČD na deset let bez soutěže.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak na pražském Hlavním nádraží (ilustrační foto)

Vlak na pražském Hlavním nádraží (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Myslím si, že nejsme v době, kdy by se měla z ruky zadávat více jak jedna miliarda korun. To nepatří do dnešní doby. Myslím si, že i na železnici by se mělo soutěžit tak, aby to bylo ku prospěchu veřejných financí a zejména cestujících,“ říká Jančura.

Ten se proti záměru ministerstva dopravy vymezil hned v pondělí, kdy informaci uvedl na Žofínském fóru náměstek ministra dopravy Ladislav Němec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Radim Jančura není spokojen s tím, že by rychlíky na trati Brno-Olomouc měla dalších 10 let provozovat společnost, která neprojde soutěží

V úterý k tématu inicioval jednání ministr financí Andrej Babiš (ANO), zúčastnil se ho ministr dopravy Dan Ťok (ANO) a zástupci ČD.

Výsledkem jednání byla dohoda, že ministerstvo dopravy sice uzavře s ČD smlouvu o provozování vlaků na trase z Brna do Olomouce, ale od prosince 2017 začne rychlíkové spoje na této trase provozovat vysoutěžený dopravce.

Jančura s tímto postupem souhlasí. „Takhle je to férové a zejména bezpečné vůči evropským penězům, díky kterým se celé toto zadání dělalo.“

Podle Neřolda se však o této variantě pouze hovořilo a ministerstvo teprve bude prověřovat, zda je to právně možné. „Záleží také na postoji dalších smluvních stran, kterými jsou ČD a také Jihomoravský kraj, který by vlaky využíval na svoje posilové spoje,“ uvedl pro ČTK Neřold.

Podle Jančury má Jihomoravský kraj v dohodě úlohu formálního partnera. „Možná si tam část své objednávky kontroluje, ale nesmí mít na dohodu mezi ministerstvem financí a dopravy vliv. A České dráhy dohodu buď podepíší, nebo ne. V případě, že s ní nebudou souhlasit, tak pojedou podle staré smlouvy, která je platná až do roku 2019 a peníze se nenačerpají,“ dodává Jančura.

Na trase Brno–Olomouc budou dalších deset let jezdit ČD. Bez výběrového řízení

Číst článek

ČD získají podle úřední desky ministerstva bez soutěže také další dvě časově kratší zakázky. Ministerstvo chce s ČD uzavřít tříletou smlouvu na linku Pardubice–Liberec.

V následujícím roce budou ČD dopravu zajišťovat i na lince Plzeň–Most. Právě na tuto trať ministerstvo letos v únoru vypsalo soutěž, do které se přihlásilo pět zájemců.

Za patnáctiletý provoz mělo ministerstvo vyplatit podle zadávací dokumentace dopravci 695 milionů korun a vítěz měl provoz zahájit od prosince 2016. Hodnotící komise ale stále nevybrala vítěznou nabídku.

Vladimír Kroc, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme