Reklama na pohřební služby z nemocnic nezmizela. Přesto, že ji zakazuje zákon

Pohřební služby chtějí omezit nelegální reklamu ve svém oboru. Připravují proto novelu zákona o pohřebnictví. Tyto firmy se nesmí propagovat v nemocnicích, přesto bývají letáčky na chodbě nebo vizitka od zdravotníka běžnou záležitostí. Zdravotnická zařízení se hájí a tvrdí, že to tvrdě postihují.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nemocnice, ilustrační foto. | Foto: Filip Jandourek

Paní Dana byla v šoku. Právě odcházela z nemocnice, kde jí řekli, že její matka zemřela. Bylo třeba rychle zařídit pohřeb:

„Pak mi v té nemocnici dali nějakou vizitku, bylo to dost blízko. Přišla jsem do normálního rodinného domku – přece jenom byste očekávali nějakou pietnější místnost. Ne, to byla hala, ve které se povalovaly i dětské hračky.“

„A vrcholem všeho bylo, když mi ta paní, co to měla na starosti, nabízela slevu pro další pohřeb, který by se u ní objednal,“ popisuje svoji zkušenost paní Dana.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reklama na pohřební služby z nemocnic nezmizela. Natáčela o tom Lenka Jansová

Vizitka pohřební služby z ruky do ruky v nemocnici - to je v rozporu se zákonem o pohřebnictví. Předsedkyně Asociace nemocnic v České republice a ředitelka Fakultní nemocnice Plzeň Jaroslava Kunová říká, že zdravotnické zařízení může dát maximálně kontakty na všechny služby v okolí:

„Nemocnice by asi měla mít seznam těch služeb a nabídnout všechny, aby si pozůstalý vybral,“ zmiňuje Jaroslava Kunová.

Reklama na pohřebnictví je poměrně výrazně regulována i zákonem. Jak připomíná prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný, z hlediska obsahu lze inzerovat pouze vlastní službu, cenu a základní údaje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak zákon reguluje reklamu na pohřebnictví, vysvětloval v Ranním interview Radiožurnálu prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný

„Žádná zásadní grafická nebo další expresnější vyjádření nejsou dovolená, a co se týká místa a způsobu šíření, tak podle zákona nelze provádět tuto reklamu vůbec ve zdravotnických zařízeních a navíc to nemůže být formou individuálních letáků posílaných na konkrétní jména a osoby.“

Přesto se právě tohle často děje, ačkoliv za to hrozí vysoké sankce a v krajním případě může firma přijít i o licenci. „Setkávali jsme se s pokusem o billboardovou reklamu v okolí nemocnic nebo léčeben dlouhodobě nemocných, to jsme opakovaně zastavovali,“ potvrzuje Pokorný.

Pohřební služby chtějí zpřísnit zákon

Nabízet slevu na druhý pohřeb v rodině v rozporu se zákonem není. Podle Asociace pohřebních služeb je to ale nešťastné. Je možné slevu nabídnout jindy, třeba při převzetí urny, a nemusí to být na pohřeb, ale například na výzdobu hrobu.

Podobné problémy řeší asociace často. Podle předsedy Jaroslava Mangla by se měl zpřísnit zákon o pohřebnictví. Každá nemocnice, kde jsou pacienti v těžkém stavu, by podle něj měla mít svoji márnici.

„Zemřelí musí být uloženi v chladicím boxu. A dneska se to dělá tak, že například nemocnice chladicí box ani nemá a nechává si zemřelé převážet do nějakého pohřebního ústavu a ukládá je u něj. Takže nemají žádné náklady s uložením zemřelých,“ říká šéf Asociace pohřebních služeb.

Lidé toho v Česku o pohřebnictví vědí málo, většinou se k těmto službám točí zády. Když je ale potřebují, jsou bezradní.

Lenka Jansová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme