Reklama v České televizi bude jen na ČT2 a ČT4

Česká televize má omezit vysílání reklamy. Od příštího roku ji bude moci vysílat jen na kanálech ČT2 a ČT4. Schválil to dnes Senát. Ze získaných peněz má pak veřejnoprávní televize financovat kulturu a výrobu sportovních pořadů. ČT by měla z reklam ještě do konce června příštího roku přispívat na dokončení digitalizace. Úpravy nyní posoudí sněmovna.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká televize

Česká televize | Foto: Tomáš Adamec

Výnosy z reklamy na ČT2 se mají podle Senátu přesunout do Státního fondu kultury a peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit k výrobě sportovních pořadů. Komerční televize pak budou odvádět dvě procenta ročního výnosu z reklamy do fondu kinematografie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hlasování v Senátu sledovala Václava Vařeková

Omezení reklamy v České televizi prosadily největší české komerční stanice Nova a Prima. Argumentovaly tím, že původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi úplně skončit letos 11. listopadu.

„Tento kompromisní návrh, se kterým dokonce přišly komerční televize, jim nevadí, neohrožuje je v další existenci a je průchodný pro všechny zúčastněné,“ vysvětluje senátor za ODS Tomáš Töpfer.

Se svými snahami, aby se reklama z ČT2 přesunula na ČT1 senátorka ČSSD Alena Gajdůšková neuspěla:

„Je to kanál určený náročnému divákovi a v Evropě není zvykem, aby zde byla reklama.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O reklamě na České televizi mluvili ve Stalo se dnes na Radiožurnálu senátor Jiří Dienstbier z ČSSD a poslanec Petr Skokan z Věcí veřejných

„I já bych byl mnohem raději, kdyby mohla reklama zůstat na ČT1. Tam by výnosy z ní mohly být podstatně vyšší. Ale to, co dnes bylo v Senátu schváleno, byl prostě kompromis vedený snahou, aby alespoň někde na České televizi mohla reklama zůstat,“ říká senátor Jiří Dienstbier z ČSSD.

Reklamní agentury proti omezení

Senátoři ale předlohu mírně opravili a proto ji znovu dostanou na stůl poslanci. Členové horní komory ale čekají, že ve sněmovně bude mít její projednání hladký průběh.

„Velmi se mi ulevilo, že senátoři netlačili na to, aby se reklama ve velkém rozsahu vrátila na Českou televizi. Česká televize dostává koncesionářské poplatky. Přispíváme na ni skoro všichni. To je hlavní zdroj financování,“ uvádí poslanec Petr Skokan z Věcí veřejných.

Skokan si myslí, že díky novele nedojde ke zvýšení ceny reklamy na komerčních televizích: „A kdyby k tomu přeci jen došlo, nedotkne se to většiny diváků, kromě těch diváků, kteří obchodují s reklamou. A těch je naprosté minimum.“

S novelou zákona o České televizi nesouhlasí reklamní agentury. Podle nich by měla reklama ve vysílání České televize zůstat v plném rozsahu. Bývalý ředitel asociace reklamních agentur Jiří Mikeš, dnes lektor Vysoké školy ekonomické, tvrdí, že divák veřejnoprávní televize má právo na komerční reklamu.

Reklama na ČT byla podle něj také určitým nástrojem, kterým se komunikační agentury a zadavatelé reklamy lehce snažily ovlivnit cenovou politiku dvou komerčních gigantů - Novy a Primy.

Viktorie Hošková, Václava Marešová, Jan Piroch, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme