Reklama v televizi bude tišší, novelu zákona podepsal i prezident

Reklama v televizi nebude hlasitější než běžný program. Prezident Václav Klaus podepsal novelu, která to zakazuje. Podrobnosti a technické záležitosti stanoví vyhláška, kterou připraví Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Antény a paraboly

Antény a paraboly | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

V praxi by měl zákon fungovat zřejmě stejně, jako je tomu na Slovensku.

„Mají vyjádřenou určitou hlasitost, to znamená maximální možný rozdíl mezi předcházející částí vysílání a reklamou, respektive znělkou oddělujících reklamu a reklamou,“ vysvětlila předsedkyně rady Kateřina Kalistová.

Bývalý technický ředitel televizí Barrandov a Prima Michal Kratochvíl ale s novým zákonem nesouhlasí, ačkoli přiznává, že i jako profesionála z oboru jej hlasitá reklama obtěžuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem pořadu Ozvěny dne na Radiožurnálu byl Michal Kratochvíl, bývalý technický ředitel televizí Barrandov a Prima

"Je to ale nešvar, který je již takto dodáván televizím, a v tom je ten zásadní problém. Když zvukař míchá nějaký produkt, v tomto případě reklamu, má určité kreativní cítění, a nasazuje při tvorbě zvukové složky takové softwary, aby se mu to líbilo. Je standardní jev, že ten, kdo reklamu tvoří, se snaží zvuk udělat co nejhutnější,“ říká Kratochvíl.

Podle něj teď televizím vzniknou nepříjemnosti. „Pokud vím, tak všechny televize mají technické podmínky pro přejímku jakéhokoli díla. Doposud se ale měřil signál takzvaně na úrovni špička – špička. Televize přebíraly dílo tak, že vyhovělo technickým normám. Teď se mění způsob měření zvuku tak, aby postihoval hlasitost,“ vysvětluje Kratochvíl a pokračuje:

„Ta je ale z principu subjektivní vjem. Ve filmu jsou třeba záměrně tiché pasáže – a těžko budete postihovat tento jev do nějaké šablony, která bude jednoduše měřitelná. Pokud po tiché pasáži ve filmu přijde reklama, logicky bude ‚řvát‘ a diváka odradí.“

Televize mají na úpravy sedm měsíců

Nyní prý mají televize na výstupu řetězce zařízení, které se snaží zvuk nějak rovnat a ty nešvary utlumit. „Je to ale vlastně zásah do autorského díla, protože tím korigují něco, co někdo jiný – zvukař – nějakým způsobem cítil, vnímal,“ upozorňuje Kratochvíl a uzavírá:

„Můžeme se dostat do úrovně podobné tomu, jako když se dovoláte do telefonního automatu. Nejsem si jist, že se divákům bude takto srovnaný zvuk líbit.“

Komerční televize budou mít po přijetí novely sedm měsíců na to, aby se novým pravidlům přizpůsobily. Zákaz by měl začít platit asi v polovině příštího roku, za porušení bude hrozit pokuta.

Tereza Janouškovcová Bartůňková, Kateřina Kozmová, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme