René Zavoral: Chtěl bych, aby Český rozhlas byl důvěryhodným průvodcem občanů

Řízení Českého rozhlasu se od zítřka ujme René Zavoral, který dosud působil ve vedení veřejnoprávního rádia na pozici náměstka pro program a vysílání. Ve funkci generálního ředitele hodlá vytvořit šestiletý finanční plán, zjednodušit strukturu vrcholového managementu nebo posílit autonomii regionálních studií. Chtěl by také prosadit fixaci koncesionářského poplatku na inflaci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Veřejné představení rozvojových projektů kandidátů na generálního ředitele ČRo - René Zavoral | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Devětatřicetiletý René Zavoral vystudoval politologii na Univerzitě Karlově a v Českém rozhlase pracuje s dvouletou přestávkou 15 let. Byl u restrukturalizace, která začala před čtyřmi roky.

„Byl bych velmi rád, kdyby se Český rozhlas v tom velmi komplikovaném světě, ve kterém dnes žijeme, stal důvěryhodným průvodcem posluchačů a občanů České republiky,“ řekl krátce po svém zvolení v rozhovoru pro Radiožurnál.

V jakém stavu byste chtěl na konci vašeho funkčního období předat rozhlas?

Já jsem dnes ve svém vystoupení říkal pánům radním a paní radní to, že opravdu žijeme ve velmi turbulentním světě, a je mi jasné, že za pět let bude Český rozhlas muset reagovat na úplně něco jiného, než je zvyklý dnes. Koneckonců ty věci se dějí opravdu velmi rychle.

Přehrát

00:00 / 00:00

René Zavoral bude novým generálním ředitelem Českého rozhlasu. Své plány přiblížil krátce po zvolení v rozhovoru s Janem Pokorným

Já bych chtěl, aby Český rozhlas byl nenahraditelným médiem, aby neztratil ze své pozice v mediální krajině, aby pořád byl tím důvěryhodným médiem, ke kterému se posluchači ubírají.

A budu si přát, aby to byl rozhlas, který bude samozřejmě už velmi moderní, bude reagovat na moderní trendy, bude možné používat jeho obsah přes různé distribuční platformy a podobně. Čili aby to bylo moderní médium veřejné služby.

Jste zkušený manažer, přestože je vám teprve 39 let. Které zkušenosti z vašeho profesního života se vám určitě hodí pro práci generálního ředitele?

Já jsem velmi rád, že jsem v průběhu své praxe v Českém rozhlase prošel jak neprogramovými součástmi, tak i programem. Jsem rád za každou práci, kterou jsem zde za posledních 15 let vykonával. Začínal jsem opravdu na řadové pozici marketingového specialisty, postupně jsem se vypracoval až v programového šéfa a považuji za velkou výhodu, že vidím, troufám si říct, skoro do každého kouta v této ctihodné budově i v regionálních stanicích Českého rozhlasu.

René Zavoral | Foto: Český rozhlas

Každému z kandidátů na generálního ředitele někdo něco vyčítal. Vám například to, že jste v uplynulém angažmá byl vedle bývalého generálního ředitele Petra Duhana. Je to pro vás do budoucna zátěž, nebo výhoda?

Já bych chtěl využít této příležitosti, abych poděkoval generálnímu řediteli Duhanovi. On neodcházel ze své pozice za špatně vykonanou práci, ale z úplně jiných důvodů, které jsou obecně už veřejnosti známy. Dal mi před čtyřmi lety příležitost podílet se na vedení Českého rozhlasu a toho si nesmírně vážím.

Neberu to ani jako výhodu, ani jako zátěž, spíš to beru jako fakt. Za ty čtyři roky jsem poznal řadu věcí, které jsme udělali z mého pohledu velmi dobře, některé se naopak úplně nepovedly, a celá ta zkušenost se mi může teď hodit. Já razím heslo 'kdo nic nedělá, nic nezkazí'. Pokud je člověk schopen se ohlédnout, je schopen nějaké sebereflexe, tak si myslím, že to je dobrý vklad do další práce.

Říkal jste i dnes před Radou Českého rozhlasu, že se umíte poučit chyb. Z kterých zejména?

Úplně největší chybou, kterou přiznám, je, že se nám nepodařilo pro změny, které jsme před čtyřmi lety v Českém rozhlase začali realizovat, získat zaměstnance. To považuji za velký problém, protože pak se samozřejmě i celá restrukturalizace velmi těžce prosazuje, a pokud nechápou její výhody zaměstnanci, tak je to velmi obtížné.

To je jedna z velkých chyb, potom jsem dneska uváděl některé dílčí neduhy. A mám za to, že bychom neměli reagovat pouze na roční rozpočet, ale že by Český rozhlas opravdu měl mít po celou dobu mandátu generálního ředitele šestiletý finanční plán. Určitě musíme dotáhnout koncept personální práce, kde vidím spoustu deficitů, čili práce se zaměstnanci, abychom si kvalitní profesionály, kteří tvoří Český rozhlas, udrželi dlouhodobě. Určitě budu chtít zjednodušit organizační strukturu a vůbec styl řízení v Českém rozhlase.

Novým generálním ředitelem Českého rozhlasu bude René Zavoral

Číst článek

Mluvil jste o tom, že chcete vypracovat šestiletý finanční plán, zasadit se také o indexaci koncesionářského poplatku, o změnu pravidel u DPH, zvýšit výběr poplatků u právnických osob, což znamená, že musíte přesvědčovat také zákonodárce. Je tohle také role generálního ředitele?

Určitě ano. Nebyla to moje role programového šéfa, ale je to určitě role generálního ředitele. Generální ředitel lobbista nikoliv, ale generální ředitel ten, který se musí chovat vůči médiu veřejné služby jako odpovědný hospodář. Generální ředitel ví, že rozjezd řady nových projektů a pěkných pořadů pro posluchače Českého rozhlasu musí taky zaplatit, a aby uměl zaplatit, musí hledat zdroje. A ty zdroje jsou z mého pohledu právě v indexaci rozhlasového poplatku nebo právě i v oblasti DPH.

Z dalších věcí, o kterých jste mluvil, že by měl vzniknout etický panel a také ombudsman pro agendu posluchačských stížností. Nebude se tím dublovat role rady jako kontrolního orgánu?

Myslím si, že k žádnému dublování nedojde. Beru etický panel opravdu jako spíše poradní orgán generálního ředitele a programových pracovníků Českého rozhlasu. Já jsem zatím neuvažoval o tom, kdo by měl etický panel tvořit, nicméně určitě budu chtít, aby jej tvořili lidé respektovaní napříč společností, profesionálové i v různých jiných oborech, než jsou mediální záležitosti.

Veřejné představení rozvojových projektů kandidátů na generálního ředitele ČRo - René Zavoral | Foto: Khalil Baalbaki

Pokud jde o ombudsmana, mám za to, že by bylo dobré, aby Český rozhlas měl směrem k posluchačům nějakou tvář, dobrou, kvalitní a třeba i populární tvář, která má důvěru posluchačů a která by se mohla této agendě věnovat.

Co je podle vás hlavním úkolem média veřejné služby?

Hlavním úkolem je určitě nabízet kvalitní obsah. To myslím, že je zásadní. Kvalitní zpravodajství, kvalitní publicistiku, kvalitní literárně-dramatickou a hudební výrobu. Já bych byl velmi rád, kdyby se Český rozhlas v tom velmi komplikovaném světě, ve kterém dnes žijeme, stal důvěryhodným průvodcem posluchačů a občanů České republiky.

Mluvíte o komplikovaném světě jako takovém, ale možná i o komplikovaném světě mediálním. Jak tady vidíte roli médií veřejné služby, zejména Českého rozhlasu a České televize?

Já bych zejména stál hodně o spolupráci právě s Českou televizí. My už dnes spolupracujeme na řadě projektů, vážím si kolegů v České televizi a budu rád, když budeme některé věci prosazovat společně právě jako média veřejné služby.

Vidím tu situaci dnes velmi složitou, protože na jedné straně dochází ke ztrátě monopolu tradičních médií, na druhé straně vznikají média nová, noví hráči na trhu, dochází ke koncentraci médií do různých vlastnických rukou. A já pořád vidím, že Český rozhlas by měl být, já si vypůjčím to slovíčko, ostrůvkem pozitivní deviace ve společnosti.

Jan Pokorný, ČRo, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme