Řidiči budou možná potřebovat emisní známky. Vláda projedná podrobnosti

Mnozí majitelé aut budou už brzy lepit další známky na auta. Vozy rozdělí na čtyři kategorie podle škodlivin, které produkují. Vláda má dnes projednat pravidla pro zavádění takzvaných nízkoemisních zón. Podle nich by pak obce mohly určit, jaká auta smějí do centra města vjet. Opatření je zacílené hlavně na staré vozy způsobující velké znečistění ovzduší.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výfuk automobilu (ilustr. obr.)

Výfuk automobilu (ilustr. obr.) | Foto: public domain

Systém má kvůli ovzduší umožnit radnicím, aby z některých lokalit vykázaly třeba stará, neekologická auta. Celkem čtyři nízkoemisní zóny by měly být odlišeny různými barvami.

Vjezd do zón bude možný jen se speciální plaketou. Ty by měly být k dostání na některých úřadech anebo u vybraných distributorů. O ceně známek pro nízkoemisní zóny by měla rozhodnout vláda.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nízkoemisních zónách diskutovali v Ozvěnách dne hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák a Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat

„My navrhujeme 80 korun, uvidíme, jak to dopadne na vládě. Navrhujeme, aby se výnos dělil půl na půl. Mezi ty, co budou distribuovat, tedy obce nebo také třeba Stanice technické kontroly, a stát, který má na sobě tištění a výrobu plaket, anebo třeba státní fond, který by je měl distribuovat v elektronické podobě,“ upřesňuje ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Se záměrem v principu souhlasí i opozice. Milan Urban z ČSSD by ale chtěl znát přesnější detaily: „Myslím, že je to standardní nástroj obvyklý ve vyspělých zemích. Takže obecně systémově souhlasíme, ale musíme se pak podívat na detaily tohoto záměru. Takže já říkám takové podmíněné ano.“

Tento způsob omezení automobilové dopravy ve městech vítají také ekologové. „V tuto chvíli jsou nízkoemisní zóny pro automobily schválené, ale zatím se nezavádějí, protože příprava nějakou dobu trvá. Pokud vím, některá menší města o tom uvažují, zvlášť města, která mají lázeňský charakter. Ale městům s velkým objemem dopravy to může také velmi pomoct,“ míní Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Zóny nepomůžou, chybí obchvaty

O jednotlivých zákazech vjezdu budou rozhodovat radnice. Některé se na to už chystají, jiné ale vzkazují, že zóny se u nich nepomůžou. Protože chybí obchvaty, nebudou mít pro řidiče alternativu. To je podle moravskoslezského hejtmana Miroslava Nováka z ČSSD případ i jejich kraje.

„U nás v Moravskoslezském kraji jen málo měst, málo sídel může využít tohoto zákona, protože nejsou objízdné komunikace. A pokud nebudou obchvaty našich měst, tak těžko lze zamezovat emisními normami vjezdu do center našich metropolí,“ potvrdil hejtman v Ozvěnách dne.

Mezi radnice, které chtějí nízkoemisní zónu v centru zavést, patří například Klimkovice. „Především chceme omezit hlavně kamionovou dopravu a nevěděli jsme už jak,“ potvrzuje starosta Zdeněk Husťák z ČSSD.

Zavedení nízkoemisních zón podporují i někteří obyvatele Klimkovic. „Zrušila bych stará auta. Ať jezdí dopravou, když nemají na nové. Protože my na to doplácíme, náš zdravotní stav a dále,“ říká Lenka, která je astmatička.

Silvie Mikulcová, Lucie Husárová 1, Jan Herget, mta, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme