Řidiči dálkových autobusů nejčastěji nedodržují povinný denní odpočinek
V souvislosti s tragickou sobotní nehodou českého autobusu na chorvatské dálnici A1 se objevuje otázka, kdy a jak přichází únava na řidiče. Dlouhé montónní cesty přes noc a po rovné dálnici působí jako uspávadlo a jsou nebezpečné. Řidiči by tak měli dodržovat pravidelné přestávky. Tuto povinnost ale často porušují.
Česká policie nutné přestávky u řidičů dálkových autobusů kontroluje hlavně v létě, kdy je předpoklad dovolených a zájezdů.
„Za první pololetí letošního roku jsme zkontrolovali 740 autobusů, z nichž 82 mělo nějakou závadu, a minulý týden byla celoevropská akce přímo zaměřená na autobusy. Při ní jsme zkontrolovali 177 autobusů s 23 závadami,“ informoval v poledních Ozvěnách dne policejní rada Pavel Nosek.
Z Chorvatska se v poledních Ozvěnách dne přihlásil s dalšími informacemi zvláštní zpravodaj ČRo Martin Dorazín. Hostem byl také policejní rada Pavel Nosek, odborník na nákladní a autobusovou dopravu
Když jede řidič sám, tak je denní doba řízení 9 hodin, dvakrát týdně může jet až 10 hodin. Pokud řídí nepřetržitě, tak by po čtyřech a půl hodinách měl mít přestávku 45 minut a za 24 hodin by měl vykonat takzvaný denní odpočinek, což je 11 hodin.
Právě tuto povinnost řidiči nejčastěji porušují. „Při evropské akci byla nejčastějším porušením oblast denních odpočinků, kdy bylo zjištěno 23 závad,“ upřesnil Nosek.
Policisté dodržování povinných přestávek kontrolují podle analogového nebo digitálního tachografu, což se ale dá obejít. Minulý týden podle Noska chytili jednoho řidiče, který podváděl, v autobusové dopravě našli letos zatím asi 53 podvodů.
V českých nemocnicích zůstává sedm zraněných z havarovaného autobusu
Číst článek
Podle šéfa českých dopravních psychologů Aloise Hudečka je příčinou sobotní havárie pravděpodobně zaspání řidiče. Jako jediný recept na únavu vidí odpočinek. „Na únavu je pouze jeden lék, a to je pravý blinkr a první parkoviště,“ řekl v Dopoledním Radiožurnálu.