Rodiče díky kampani více mluví s dětmi o televizi a korigují její sledování
V mnohých rodinách se děti seznamují s televizí už během prvního roku života. Rodiče ji zapínají, aniž by se na ni dívali, a s oblibou před ni usazují své potomky. Televize děti sice výrazně zklidní, ale pak ji začnou vyžadovat. I proto by měli rodiče hlídat, na co se jejich děti dívají.
Rodiče měla v jejich funkci podpořit kampaň "Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost", pod kterou se podepsala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. A podle průzkumu agentury Millward Brown se jí to podařilo.
O kampani "Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost" mluvila v Odpoledním Radiožurnálu redaktorka Květa Moravcová
Agentura například zjistila, že rodiče díky kampani o problému více přemýšlejí, více s dětmi mluví a také dětem sledování televize korigují. To znamená, že vypínají televizi, když skončí pořad pro děti, nebo se s potomky dívají společně a dění na obrazovce jim vysvětlují.
Třetina rodičů ale přínos v kampani neviděla žádný, z toho polovinu tvořili otcové. Spoty ale vidělo více než 90 procent rodičů.
ČTĚTE TAKÉ: RRTV je spokojena. Rodiče si uvědomují nebezpečí násilí v TV
Televize vysílají tři typy těchto spotů. V jednom se chlapec dívá v noci na nevhodný film, zatímco jeho rodiče u něj už usnuli. Ve druhém spotu tančí holčička u tyče v metru, protože se chce zalíbit nějakému chlapci, a ve třetím spotu malý hoch bodá nožem do dortu místo toho, aby ho naporcoval. A nožem pak probodne i hračku - medvídka.
Přestože jsou spoty určeny pro dospělé, mohou je bohužel vidět i děti. A když jim jejich smysl nikdo nevysvětlí, mohou být pro děti stejně nebezpečné jako jiné násilnosti, které se v televizích vysílají.
„Je to jako cokoliv jiného, co na děti působí; působí to návodně. Děti do deseti let jsou ovlivněné tím, co vidí kolem sebe, a pokud je to emotivně zajímavé, tak mají tendenci to napodobovat,“ řekla Radiožurnálu dětská psycholožka Leona Němcová.
Podle psycholožky by postačilo, kdyby se spoty vysílaly večer, kdy už jsou rodiče doma a mohou dětem vysvětlit jejich smysl. Není ale sporu o tom, že spoty jsou velmi přínosné a podporují rodiče v tom, aby sledovali, na co se jejich děti dívají.