Česko 1:2 Rakousko

Rodiče díky kampani více mluví s dětmi o televizi a korigují její sledování

V mnohých rodinách se děti seznamují s televizí už během prvního roku života. Rodiče ji zapínají, aniž by se na ni dívali, a s oblibou před ni usazují své potomky. Televize děti sice výrazně zklidní, ale pak ji začnou vyžadovat. I proto by měli rodiče hlídat, na co se jejich děti dívají.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Matka s dcerou sledují televizi | Foto: Comstock Images

Rodiče měla v jejich funkci podpořit kampaň "Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost", pod kterou se podepsala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. A podle průzkumu agentury Millward Brown se jí to podařilo.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kampani "Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost" mluvila v Odpoledním Radiožurnálu redaktorka Květa Moravcová

Agentura například zjistila, že rodiče díky kampani o problému více přemýšlejí, více s dětmi mluví a také dětem sledování televize korigují. To znamená, že vypínají televizi, když skončí pořad pro děti, nebo se s potomky dívají společně a dění na obrazovce jim vysvětlují.

Třetina rodičů ale přínos v kampani neviděla žádný, z toho polovinu tvořili otcové. Spoty ale vidělo více než 90 procent rodičů.

ČTĚTE TAKÉ: RRTV je spokojena. Rodiče si uvědomují nebezpečí násilí v TV

Televize vysílají tři typy těchto spotů. V jednom se chlapec dívá v noci na nevhodný film, zatímco jeho rodiče u něj už usnuli. Ve druhém spotu tančí holčička u tyče v metru, protože se chce zalíbit nějakému chlapci, a ve třetím spotu malý hoch bodá nožem do dortu místo toho, aby ho naporcoval. A nožem pak probodne i hračku - medvídka.

Přestože jsou spoty určeny pro dospělé, mohou je bohužel vidět i děti. A když jim jejich smysl nikdo nevysvětlí, mohou být pro děti stejně nebezpečné jako jiné násilnosti, které se v televizích vysílají.

„Je to jako cokoliv jiného, co na děti působí; působí to návodně. Děti do deseti let jsou ovlivněné tím, co vidí kolem sebe, a pokud je to emotivně zajímavé, tak mají tendenci to napodobovat,“ řekla Radiožurnálu dětská psycholožka Leona Němcová.

Podle psycholožky by postačilo, kdyby se spoty vysílaly večer, kdy už jsou rodiče doma a mohou dětem vysvětlit jejich smysl. Není ale sporu o tom, že spoty jsou velmi přínosné a podporují rodiče v tom, aby sledovali, na co se jejich děti dívají.

Květa Moravcová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme