Romanovo angažmá pro skupinu Appian budí otazníky

Bývalý generální ředitel společnosti ČEZ Martin Roman poprvé připustil své angažmá ve firmách napojených na skupinu Appian. Ta byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Martin Roman

Martin Roman | Zdroj: ČTK

Roman před příchodem do ČEZ vedl právě Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. Poté ji zprostředkovaně ovládly firmy, ke kterým Roman nově pro Hospodářské noviny přiznal vazby. Z dokumentů zveřejněných deníkem MF DNES navíc vyplývá, že Romanovo angažmá ve firmách trvalo i po jeho příchodu do vedení ČEZu.

ČTĚTE TAKÉ: Speciální tým prověří vazby Martina Romana na Škodu Plzeň

To by pravděpodobně znamenalo silný střet zájmů, protože ČEZ dělal se Škodou mnohamiliardové obchody. Zástupce většinového vlastníka ČEZu, ministr financí Miroslav Kalousek upřesnil, jak chce v celé záležitosti postupovat: „V první řadě požádám předsedu představenstva a generálního ředitele, ať mi sdělí své stanovisko, zda mohlo či nemohlo v minulosti docházet ke konfliktu zájmů,“ uvedl Kalousek.

Přehrát

00:00 / 00:00

K situaci kolem bývalého šéfa ČEZu mluvili ve Světě o jedné Vratislav Kulhánek a Karel Randák, bývalý ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace

O přístupu státu k jím najímaným manažerům se vyslovil ve Světě o jedné bývalý šéf mladoboleslavské Škody, spolumajitel poradenské firmy Industrial Advisors Vratislav Kulhánek. Jeho firma před časem vypracovala audit fungování dozorčích rad státních a polostátních podniků.

Absence odborníků

Stát by měl podle jeho slov chráněny své zájmy, pokud by ve firmách byli odborníci. „ Zatím se to bohužel řeší politickým zastoupením. Takže elementární znalosti, které jsou nezbytné pro výkon funkce člena dozorčí tady, ty tam samozřejmě jsou. Ale u klasických manažerských znalostí je to už slabší.“

Podle tehdejšího ministra financí Bohuslava Sobotky mezi kritérii, podle kterých došlo k privatizaci Škody Plzeň, transparentnost vlastníka nebyla, To považuje Kulhánek za nestandardní postup. „Protože, pokud někomu něco prodávám, tak je vždycky dobré komu. Smířit se s tím, že je to netransparentní, mi přijde na pováženou.“

Kulhánek také připomněl, že u všech státem majoritně vlastněných podniků musí každý člen představenstva a dozorčí rady musí předložit čestné prohlášení o všech svých vedlejších aktivitách.

Martin Roman | Foto: ČTK

Karel Randák, bývalý ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace pak ve Světě o jedné. Připustil, že stát sleduje změny vlastnických poměrů v klíčových firmách nedostatečně.

Podle něho je pravděpodobné, že ten stav, kdy ČEZ pod vedením Martina Romana plnil politikům jejich přání všem zúčastněným vyhovoval, a tak se nic nedělo. „Že ten stav vyhovoval je snad naprosto nabíledni.“

„Myslím, že informace v té podobě, jak byly Mladou frontou teď získány, neměla v té době ani Policie České republikly a myslím, že ani BIS. Jiná věc je, zda ty informace mohly (tajné služby- pozn. red.) získat, pokud by byly úkolovány, a já si myslím, že mohly.“

„Každopádně tady v minulosti existovalo mnoho a mnoho signálů, že ta skutečnost je taková, jak dnes vyplouvá na povrch,“ konstatoval Randák.

Milan Kopp, Ondřej Černý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme