Romské děti jsou do speciálních škol zařazovány bez relevantního důvodu, tvrdí ombudsman

Počet romských dětí ve speciálních školách je mnohonásobně vyšší než zastoupení romské populace v české společnosti. Uvádí to aktuální průzkum pracovníků z kanceláře veřejného ochránce práv. Podle průzkumu končí ve speciálních školách 32 až 35 procent Romů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Školní třída

Školní třída | Foto: stock exchange

Ombudsman Pavel Varvařovský to považuje za nepřímou diskriminaci a navrhne ministerstvu školství nápravná opatření. Podle něj jsou romské děti do zvláštních škol zařazovány bez relevantního důvodu. Českou republiku za tuto praxi už kritizoval Evropský soud pro lidská práva.

„My jsme zjistili velmi objektivním průzkumem, že na těch školách je plus minus 30 procent dětí. Vysvětlení pro to není jiné, když škrtneme absurdní, že by se v určité etnické skupině vyskytovaly mentální poruchy v procentu velice velkém, zbývá to, že praxe zařazování dětí do těchto škol neodpovídá kritériím,“ říká Varvařovský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem poledních Ozvěn dne byl veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský

Právo na vzdělání je právem dítěte. „Nejde o právo rodičů dát své dítě tam, kde je to pohodlnější. Hendikepovat dítě hned na začátku životní dráhy tím, že mu poskytnu nestandardní vzdělání, je špatně, protože tím se jeho pozdější šance na trhu práce stávají prakticky nulovými. Tím si vytváříme další a další skupiny, které se na trhu práce neuplatní,“ dodává Varvařovský.

Předseda Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař je však k výzkumu skeptiický. "Metodika průzkum je lehce napadnutelná. Co mám informace od kolegů z terénu, bylo to děláno velmi amatérsky nějakým čárkováním, není to na úrovni vědeckého výzkumu."

Přehrát

00:00 / 00:00

Předseda Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař kritizoval výzkum ombudsmana zabývající se vzděláváním romských dětí

Pilař systém vzdělávání v Česku v souvislosti s Romy chválí: "30 procent Romů v Česku má středoškolské vzdělání, jinde v Evropě je to jen 20 procent. A zatímco u nás pracuje 40 procent Romů, v ostatních evropských zemích jen 10. Takže ten systém nemůže být tak špatný."

Podle Pilaře by se pozornost měla upřít nikoli na školy, ale spíše na prostředí, ve kterém romské děti vyrůstají. Pokud totiž dítě pochází ze sociálně zcela nepřizpůsobivé rodiny, chybí mu základy, jaké mají běžné děti, a pak má problémy se vzděláváním v běžné škole.

"Pokud chceme to nepodnětné prostředí změnit, musíme na rodiny tlačit a pomáhat jim, aby se o své potomky staraly. Pokud jsou děti bezprizorní odmala, těžko pak po nich můžeme chtít nějaké výkony," dodává Jiří Pilař.

Veronika Sedláčková, Jan Richter, Michaela Vydrová, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme