Romské děti se ve školách stále setkávají se segregací a odsouváním do praktických škol
Romské děti se při vzdělávání často setkávají se segregací. V posledním školním roce tvořily zhruba 4 procenta žáků. Čtvrtina jich přitom navštěvovala základní školy, kde většina tříd byla romských. Do takzvaných zvláštních škol chodilo 15 procent Romů. Vyplývá to ze zprávy o stavu romské menšiny v Česku za rok 2016, kterou v pondělí projednávala vláda.
Českou republiku dlouhodobě kvůli segregaci Romů kritizuje řada domácích i mezinárodních organizací. Na problém každý rok upozorňuje například Amnesty International. České úřady romské děti často odsouvají do takzvaných zvláštních škol určených pro žáky s lehčím a těžším mentálním postižením.
Nejvíc škol s více než 30 procenty romských žáků je v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Téměř třetina jich je v takzvaných vyloučených lokalitách, a to nejvíc v Olomouckém a Moravskoslezském kraji.