Soud nařídil opravu zvlněného úseku dálnice D1 na Ostravsku. Problém se objevil už před devíti lety

Zvlněný úsek dálnice D1 mezi Bohumínem a Antošovicemi na Ostravsku musí stavaři opravit. Rozhodl o tom Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Na odstranění závad, které se projevily už před devíti lety po otevření úseku, mají firmy 18 měsíců. Stavební práce s sebou přinesou další dopravní komplikace. Provoz na dálnici bude sveden do jednoho pruhu. Novinářům to v Antošovicích řekl Jiří Hlavatý z Ředitelství silnic a dálnic.

Antošovice (Ostravsko) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kvůli opravám bude v úseku mezi Bohumínem a Antošovicemi omezena doprava na jeden pruh (ilustrační foto) | Foto: Milan Kopecký | Zdroj: Český rozhlas

Úsek stavělo sdružení firem Eurovia, Porr a Skanska. Ředitelství silnic a dálnic se s nimi kvůli vadám spočívajícím především ve zvlněné vozovce, vadám na mostech a zvlněném povrchu na odpočívce Antošovice soudilo od roku 2012. „Dnes (v pondělí) dopoledne vydal soud rozhodčí nález. Podle něj sdružení zhotovitelů má provést odstranění vad. Odstranit mají i jejich příčiny. Dálnice byla stavěna z nějakých materiálů. Mají provést opravu tak, aby se vozovka v budoucnu nezvlnila,“ řekl Hlavatý s tím, že odstraněn by tak měl být nevhodně použitý materiál, který je příčinou zvlnění. Rozhodnutí je podle Hlavatého pravomocné, práce by měly být dokončeny do 18 měsíců.

Resort dopravy odloží až třetinu silničních staveb. ‚Rozhodující je, kolik jich zahájíme,‘ míní Havlíček

Číst článek

Oprava úseku ale bude mít vliv na provoz v daném úseku. „Co se týče provozu, bude to mít vliv. V celém úseku ale můžeme provoz převést na jednu polovinu. Provoz by tak neměl být úplně zastaven,“ řekl. Dodal, že pro Ředitelství silnic a dálnic je pondělní rozhodnutí důležité. Hlavně s ohledem na další spory, které se stavebními firmami kvůli zvlněné ostravské dálnici vede. „Na základě tohoto rozhodnutí můžeme očekávat podobný vývoj i u dalších sporů,“ řekl.

Náhrady škod

Ředitelství silnic a dálnic podle Hlavatého vedlo s firmami 13 sporů. Tři ještě neskončily, v ostatních bylo podle Hlavatého vždy rozhodnuto ve prospěch ředitelství. To bude v budoucnu vymáhat po zhotovitelích dálnice i náhradu škody ve výši investic vynaložených do dosavadních provizorních oprav dálnice. Půjde o další desítky milionů korun. Celkem už silničáři podle Hlavatého ve sporech vysoudili 400 milionů korun.

Úsek dálnice, o kterém soud rozhodl, je dlouhý šest kilometrů. Vady se projevily asi na 20 procentech této délky. Další tři zvlněné úseky od Antošovic až po Rudnou v Ostravě jsou dlouhé 13 kilometrů. Vady tam jsou podle Hlavatého mnohem rozsáhlejší.

Kvůli vadám dálnice, především zvlnění vozovky, se Ředitelství silnic a dálnic už léta pře se stavební společností Eurovia. Podle Ředitelství silnic a dálnic byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia to odmítá a uvádí, že na stavbu použila pouze materiál, který si ředitelství objednalo.

V roce 2014 se také objevily trhliny na mostech na přivaděči k D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze. Podle Eurovie se Ředitelství silnic a dálnic o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. Ředitelství zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby. Spor o most je součástí jiného úseku.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme