Jinde dávno vědí, že vzdělání je nejdůležitější investiční oblast, říká Kartous

„Česká společnost ještě nepochopila, že zanedbává tu nejdůležitější oblast veřejné politiky,“ řekl o systému vzdělávání Bob Kartous z informačního centra Edu-in v pořadu Osobnost Plus.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bohumil Kartous

Bohumil Kartous | Foto: Tomáš Vodňanský | Zdroj: Český rozhlas

V jiných zemích už dávno vědí, že jde o nejdůležitější investiční oblast,“ říká odborník na vzdělávání a dodává, že trvalo pět let než česká politická reprezentace začala brát vážně audit Edu-inu o zdejším školství.

„Nejprve musíte dosáhnout shody mezi politickými zástupci, až pak můžete počítat s tím, že se bude něco dít. My jsme teprve ve fázi, kdy dosahujeme jakési shody,“ poznamenává Kartous ke snahám institutu.

Radost ze vzdělávání

Připomíná, že základní podmínkou procesu učení je motivace. Což znamená, že se dítě musí do školy těšit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Osobnosti je Bob Kartous

Neříkám, že škola musí každý den třeskutě bavit. Každou hodinu a každou minutu. Nejsem zastáncem představy, že všechno musí být zábavné. Někdy je to otázka vůle a toho, že se něco prostě musíme naučit,... věnovat pozornost, čas a musíme být důslední,“ vysvětluje.

Dodává, že se rodiče mnohdy příliš nevěnují péči o vzdělání a výchovu, kterou mají uloženou v zákoně, a dokonce i v naší ústavě. Děti přicházejí do školy s určitým handicapem. A škola ho ještě prohloubí.

„Pak, pod tlakem z toho, že jsou na chvostu, si jen zvnitřňují nálepku neúspěchu,“ upozorňuje Kartous.

Dál tvrdí, že připravujeme děti na svět, který ve skutečnosti nenávratně zmizel. Žijeme v turbulentní, historicky unikátní době. Máme ale problém, že vlastně netušíme, jak svět bude vypadat. Jistou konstantu ale máme, a to je právě proměnlivost.“

Zkoušet to znovu

Kartous vysvětluje, že v takovém světě musí být člověk invenční, nespoléhat na zavedené modely řešení problémů, a zároveň si uchovat svoji sociální existenci.

Je potřeba naučit děti nebát se chybovat. To, že musíte stále hledat nové scénáře a cesty, jak se dostat k řešení problémů, znamená, že musíte počítat s chybami. Měli bychom je vést k tomu nebát se chybovat a analyzovat, kde a proč k chybám došlo. Nechat je, ať to zkusí znovu,“ uzavírá.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s jejím hostem.

Kateřina Tesařová, Barbora Tachecí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme