Rozmístění zboží i vůně pečiva. Obchodníci používají na zákazníky nejrůznější triky

Zákazníci utratí v obchodech kvůli promyšleným trikům prodejců až o 70 procent víc peněz, než původně plánovali. Ovlivnit množství zboží v košíku umí obchodníci i díky jeho rozložení po prodejně nebo výšce vystavování.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování (ilustrační foto)

Nakupování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Na první triky upozorňuje Milan Postler, odborník na chování spotřebitelů z VŠE, už před vstupem do hypermarketu.

Kromě výrazných slevových akcí to jsou i velké nákupní košíky. U zákazníků prý vytváří dojem, že zboží mají málo.

Postler si bere košík a vyráží do obchodu. Cílem je běžný týdenní nákup a co nejnižší útrata. Už u vchodu do obchodu mu je ale jasné, že to nebude tak jednoduché.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozmístění zboží i vůně pečiva. Obchodníci používají na zákazníky nejrůznější triky. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Barbora Kladivová

Všechny obchody totiž dodržují pravidla takzvaného in store marketingu. Jde o postupy, jak upoutat zákazníkovu pozornost a z jeho peněženky dostat co nejvíc peněz.

„Podle výzkumu společnosti GFK, proběhne 70 až 75 procent nákupních rozhodnutí až v prodejním místě,“ upozorňuje Postler.

Zdánlivě neviditelným stimulem je například vůně, které si zákazník všimne především u pečiva.

„Když pečou pečivo, tak krásně voní. Takže zákazníkovi se sbíhají sliny a je pravděpodobné, že neodejde z prodejny se suchým rohlíkem nebo chlebem. Hned vedle navazuje pult lahůdek, takže si k tomu i něco koupí,“ vysvětluje rozmístění zboží na prodejně Milan Postler.

V hypermarketu také k nakupování hraje příjemná muzika. „Když chcete zrychlit pohyb zákazníka prodejnou, tak dáte rytmickou hudbu,“ dodává Postler.

Největší hrozba číhá na zákazníky u pokladny. Při dlouhém čekání se většina lidí odmění cukrovinkami za čas strávený v obchodě. Právě umístění zboží v pokladní zóně zvedá tržby obchodníkům až o 70 procent.

Anna Jadrná, Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme