Rozmístění zboží i vůně pečiva. Obchodníci používají na zákazníky nejrůznější triky
Zákazníci utratí v obchodech kvůli promyšleným trikům prodejců až o 70 procent víc peněz, než původně plánovali. Ovlivnit množství zboží v košíku umí obchodníci i díky jeho rozložení po prodejně nebo výšce vystavování.
Na první triky upozorňuje Milan Postler, odborník na chování spotřebitelů z VŠE, už před vstupem do hypermarketu.
Kromě výrazných slevových akcí to jsou i velké nákupní košíky. U zákazníků prý vytváří dojem, že zboží mají málo.
Postler si bere košík a vyráží do obchodu. Cílem je běžný týdenní nákup a co nejnižší útrata. Už u vchodu do obchodu mu je ale jasné, že to nebude tak jednoduché.
Rozmístění zboží i vůně pečiva. Obchodníci používají na zákazníky nejrůznější triky. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Barbora Kladivová
Všechny obchody totiž dodržují pravidla takzvaného in store marketingu. Jde o postupy, jak upoutat zákazníkovu pozornost a z jeho peněženky dostat co nejvíc peněz.
„Podle výzkumu společnosti GFK, proběhne 70 až 75 procent nákupních rozhodnutí až v prodejním místě,“ upozorňuje Postler.
Zdánlivě neviditelným stimulem je například vůně, které si zákazník všimne především u pečiva.
„Když pečou pečivo, tak krásně voní. Takže zákazníkovi se sbíhají sliny a je pravděpodobné, že neodejde z prodejny se suchým rohlíkem nebo chlebem. Hned vedle navazuje pult lahůdek, takže si k tomu i něco koupí,“ vysvětluje rozmístění zboží na prodejně Milan Postler.
V hypermarketu také k nakupování hraje příjemná muzika. „Když chcete zrychlit pohyb zákazníka prodejnou, tak dáte rytmickou hudbu,“ dodává Postler.
Největší hrozba číhá na zákazníky u pokladny. Při dlouhém čekání se většina lidí odmění cukrovinkami za čas strávený v obchodě. Právě umístění zboží v pokladní zóně zvedá tržby obchodníkům až o 70 procent.