Rozmístění zboží i vůně pečiva. Obchodníci používají na zákazníky nejrůznější triky

Zákazníci utratí v obchodech kvůli promyšleným trikům prodejců až o 70 procent víc peněz, než původně plánovali. Ovlivnit množství zboží v košíku umí obchodníci i díky jeho rozložení po prodejně nebo výšce vystavování.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Na první triky upozorňuje Milan Postler, odborník na chování spotřebitelů z VŠE, už před vstupem do hypermarketu.

Kromě výrazných slevových akcí to jsou i velké nákupní košíky. U zákazníků prý vytváří dojem, že zboží mají málo.

Postler si bere košík a vyráží do obchodu. Cílem je běžný týdenní nákup a co nejnižší útrata. Už u vchodu do obchodu mu je ale jasné, že to nebude tak jednoduché.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozmístění zboží i vůně pečiva. Obchodníci používají na zákazníky nejrůznější triky. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Barbora Kladivová

Všechny obchody totiž dodržují pravidla takzvaného in store marketingu. Jde o postupy, jak upoutat zákazníkovu pozornost a z jeho peněženky dostat co nejvíc peněz.

„Podle výzkumu společnosti GFK, proběhne 70 až 75 procent nákupních rozhodnutí až v prodejním místě,“ upozorňuje Postler.

Zdánlivě neviditelným stimulem je například vůně, které si zákazník všimne především u pečiva.

„Když pečou pečivo, tak krásně voní. Takže zákazníkovi se sbíhají sliny a je pravděpodobné, že neodejde z prodejny se suchým rohlíkem nebo chlebem. Hned vedle navazuje pult lahůdek, takže si k tomu i něco koupí,“ vysvětluje rozmístění zboží na prodejně Milan Postler.

V hypermarketu také k nakupování hraje příjemná muzika. „Když chcete zrychlit pohyb zákazníka prodejnou, tak dáte rytmickou hudbu,“ dodává Postler.

Největší hrozba číhá na zákazníky u pokladny. Při dlouhém čekání se většina lidí odmění cukrovinkami za čas strávený v obchodě. Právě umístění zboží v pokladní zóně zvedá tržby obchodníkům až o 70 procent.

Anna Jadrná, Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme