ŘSD: Rekonstrukce dálnice D1 začne nejdříve na konci října

Smlouvy se stavebními firmami na opravu dálnice D1 podepíše Ředitelství silnic a dálnic zřejmě v půlce října. Radiožurnálu to potvrdil generální ředitel ŘSD David Čermák. Pracovat by se mohlo začít na čtyřech úsecích ještě letos. Znamená to, že uzavírky začnou na přelomu října a listopadu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D 1 u Hulína

Dálnice D 1 u Hulína | Foto: Roman Verner | Zdroj: Český rozhlas

V těchto chvílích probíhá druhé kolo tendru na generální opravu pěti úseků dálnice D1, do kterého se přihlásilo 13 firem.

Jak Radiožurnálu potvrdil generální ředitel ŘSD David Čermák, vzhledem k úpravám projektové dokumentace skončí druhé kolo až 27. září, kdy se budou otevírat obálky s nabídkami.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitelství silnic a dálnic informovalo o modernizaci dálnice D1. Podrobnosti od redaktorky Radiožurnálu Evy Kézrové.

„V tom druhém kole už je pouze soutěž na cenu. Všichni splnili kvalifikaci, takže my pouze posoudíme cenu. Jelikož je to položkový rozpočet, musíme zkontrolovat, zda tam všechno sedí, že je to naceněné správně,“ uvedl.

V horizontu týdne by pak ŘSD podle něj mělo rozhodnout, které ze 13 firem budou provádět rekonstrukci na prvních čtyřech úsecích. „A pak je 15 denní lhůta na odvolání. Takže se posouváme asi o 10 dní. Počítám, že kolem 15. října by mělo dojít definitivně k podpisu smlouvy,“ upřesnil.

Přestože je vydáno pět stavebních povolení, kvůli zmírnění dopravních komplikací, by se mělo stavět současně maximálně na čtyřech úsecích. Protože dva úseky u Velké Bíteše na sebe navazují, bude se stavět jen na jednom.

Ještě není přesně jasné na kterém, bude to záviset i na tom, jak budou probíhat odvolání, protože se může termín zahájení rekonstrukce oddálit. Stavbu ovlivní i počasí.

Během oprav bude na D1 kompletně vyměněná vozovka, měly by se měnit i její podélné sklony kvůli odvodnění, budou přestavěné dálniční mosty. Stovky milionů také půjdou na demolice a znovupostavení mostních nadjezdů. Dálnice bude rozšířena v každém směru o tři čtvrtě metru. Kvůli tomuto opatření, protože se má rozšiřovat krajnice, se musí přestavět i křižovatky

„V případě, že by se ukazovalo, že ještě měsíc může být hezky, za tu dobu umíme zvládnout na každém úseku 4,5 kilometru rozšíření. Pokud budeme vědět, že v polovině listopadu začne sněžit, nemá smysl se stavebními pracemi začínat,“ vysvětlil Čermák.

Generální ředitel ŘSD dnes také informoval, že od čtvrtka se může pokračovat v dostavbě dálnice D8 přes České středohoří. Měsíční zastavení prací kvůli protestům ekologů by podle něj nemělo mít výraznější vliv na její zprovoznění. To se plánuje na jaro 2015.

V těchto dnech se vyčíslují náklady na měsíční konzervaci stavby, odhadem půjde o stovky miliónů korun. ŘSD všechno ale proplácet nechce. Zhotovitel, kterým je v tomto případě firma Eurovia, si prý k prokazatelným nákladům připočítává i velmi vysokou marži, přestože se na stavbě nepracovalo. Čermák potvrdil, že s Eurovii bude ještě o snížení nákladů jednat.

„Za ŘSD jsem připraven zaplatit fakturu, když mi předloží, co vynaložili za ostrahu, za pronájem buněk a tak dále. Na to bohužel vzhledem k tomu, že je vada na straně investora, že nemá stavební povolení, ten zhotovitel má nárok. Ale nepřijatelné je pro mě to, že si k tomu bude přičítat marži v nepřijatelné podobě,“ uvedl.

Modernizace dálnice D1 | Foto: ČTK

Eva Kézrová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme