ŘSD se obává, že firma OHL ŽS chce vycouvat z modernizace dálnice D1

Podle Ředitelství silnic a dálnic přerušila stavební firma OHL ŽS znovu práce na rozšiřování krajnic v úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Šéf ŘSD David Čermák naznačil, že firma chce zřejmě z modernizace dálnice vycouvat. OHL ŽS ale tvrdí, že na úseku dál pracuje, a naopak si stěžuje na postup ŘSD.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na D1 se v noci bouralo 6 mostů. Na snímku uzávěra dálnice u Velké Bíteše

Na D1 se v noci bouralo 6 mostů. Na snímku uzávěra dálnice u Velké Bíteše | Zdroj: ČTK

Prakticky hned po začátku modernizace dálnice D1, tedy v květnu, se objevily problémy s podložím, které nemělo takovou únosnost, jak se předpokládalo. Tento problém se vyskytl prakticky na všech modernizovaných úsecích, protože diagnostika nebyla podrobná.

S ostatními stavebními firmami se ŘSD dohodlo celkem bez problémů na změně technologického postupu, u úseku Lhotka – Velká Bíteš ale nastaly problémy. Podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka firma OHL ŽS zřejmě není schopná stavbu včas dokončit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Eva Kézrová se zajímala o problémy při modernizaci dálnice D1

„Na těch třech úsecích opravdu zhotovitel dělá všechno pro to, aby naplnil to, co na něj je kladeno ze smlouvy, tak se pohybuje mezi 70 až 100 dělníky a desítky kusů techniky. Bohužel musím konstatovat, že na úseku 21 se v průměru pohybuje asi čtvrtina dělníků, a proto to na mě působí tak, že zhotovitel opravdu nemá zájem stavbu dokončit v časovém horizontu, který mu je kladen ze smlouvy,“ potvrdil.

Ředitelství silnic a dálnic si teď s OHL ŽS zatím bezvýsledně vyměňuje dopisy. Jejich tématem ale nejsou jen počty dělníků. Stavební firma údajně například dělá testy podloží poté, co napršelo, tedy v nevhodných klimatických podmínkách. Pak prý oznámí, že pozastavuje práce, protože podloží nevyhovuje, a požaduje peníze za den prostojů.

ŘSD smlouvu vypovědět nemůže

„Nabyl jsem pocitu, že zhotovitel nechce tu stavbu realizovat. Spíše by pro něj asi bylo výhodné z té stavby odejít, ale nemůže to udělat sám. Proto jsme zhotovitele vyzvali dopisem ke garanci toho, že stihne harmonogram tak, jak je definován a nasmlouván ve smluvních podmínkách. Musí to být ale také za podmínek toho, že nedojde k navýšení ceny a nebudou omezeni řidiči nad rámec toho, co bylo slibováno,“ upozornil Čermák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O sporu mluvil šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák

Kvůli těmto průtahům se na dálnici D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší neudělalo za více než čtvrt roku skoro nic. Ředitelství silnic a dálnic teď přesto smlouvu se stavební firmou vypovědět nemůže. Rozhodující je totiž termín předání stavby.

Stavba má být dokončena po 62 týdnech. V určitém momentu by nicméně mělo být možné konstatovat, že technologický postup už neumožňuje stihnutí termínu. Další možností je, že by firma odstoupila sama, pak by ale nedostala zaplaceno.

Eurodotace v ohrožení

Společnost OHL ŽS se vyjádřila pouze písemně. Práce prý nepřerušila a pokračuje v jednáních s Ředitelstvím silnic a dálnic o dalším postupu.

„Nejsem schopen říci, jestli stoprocentní vina je na straně stavební firmy, nebo jestli pochybilo i Ředitelství silnic a dálnic. Dokonce jsem slíbil, že v momentě, kdy zjistíme, že je pochybení na straně Ředitelství silnic a dálnic, že z toho vyvodím okamžité důsledky. To, co je ale naprosto nepřijatelné, je takové to silácké chování. To, že na jakýkoliv zádrhel reaguje ta firma místo jednání zastavením prací,“ uvedl ministr dopravy Zdeněk Žák

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy Zdeněk Žák nevidí k pozastavování prací na dálnici D1 důvod

Zatím podle něj nehrozí, že by spory mezi ŘSD a OHL ŽS negativně ovlivnily harmonogram oprav na dálnici D1. Firmy totiž dostaly velmi volné termíny. Nevidí ale důvod, proč by se měly práce na modernizaci přerušovat.

„Pokud by se pracovalo, stále se to dá stihnout. Samozřejmě velmi kritická situace by nastala v momentě, kdy by opravdu ta firma – ať už dobrovolně, nebo nedobrovolně – opustila staveniště. Tam bychom byli nuceni znovu soutěžit, což je velmi zdlouhavý proces,“ dodal. Pak by prý mohl nastat problém s čerpáním evropských peněz.

Eva Kézrová, Jan Richter, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme