ŘSD vybralo stavební firmy pro modernizace dvou úseků D1
Více než měsíc trvalo Ředitelství silnic a dálnic, než vybralo stavební firmy, které by na jaře měly začít s první etapou modernizace dálnice D1. Zatím ale jsou známí pouze dva vítězové z celkových pěti.
Nabídek bylo opravdu hodně.
Na každý z pěti úseků jich přišlo dvanáct a odborná komise podrobně vyhodnocovala, jestli obsahují všechny položky a jestli je možné za nabídnutou cenu rekonstrukci provést. Pokud našla nějaké nesrovnalosti, posílala dotazy na firmy a teprve pak mohla odpovědně rozhodnout.
Každý den se hodnotily nabídky na opravu jednoho úseku a výsledky se firmám posílají postupně. ŘSD tak zatím oznámilo definitivní výsledky pouze tam, kde už o tom informovalo i všechny účastníky výběrového řízení. V nejbližších dnech bychom tak měli vědět, kdo další uspěl a dostal zakázku na rekonstrukci D1.
Výběr sice trval déle, ale zdá se, že by to mohlo být ku prospěchu věci, protože vysoutěžené ceny jsou výrazně nižší, než se předpokládalo, takže modernizace 160 kilometrů dálnice D1 by nemusela stát předpokládaných 25 miliard, ale méně.
Podle původních odhadů měl jeden opravovaný úsek stát zhruba miliardu korun, ale už první výsledky tendrů naznačují, že to nebude tolik.
„Vítězem úseku 14 Větrný Jeníkov – Jihlava je konsorcium společnosti Colas CZ a Porr s částkou 649 milionů korun a úseku 21 Lhotka – Velká Bíteš je sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau s částkou 597 milionů korun,“ potvrzuje Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic a pokračuje:
„Obě vítězná sdružení poskytla záruční lhůtu 120 měsíců.“
Možnost odvolání
Neúspěšné firmy se mohou odvolat do 15 dnů od rozhodnutí a teprve pak se podepíše smlouva s vítězným sdružením.
Všichni věří, že celý proces rozhodování a odvolání by se měl uzavřít na přelomu března a dubna, tedy se začátkem stavební sezony. Ale jen na čtyřech úsecích: u Větrného Jeníkova, Lhotky před Velkou Bíteší, u Lokte a Šternova.
Pokud by se ale některá z firem odvolala až k Úřadu pro hospodářskou soutěž, pak se nedá časově vůbec odhadnout, co by to mohlo znamenat. Takže i vzhledem ke katastrofálnímu stavu dálnice D1 je třeba doufat, že se to nestane a opravdu se letos začne modernizovat.