Starosta Prahy 9: Pražské dopravě uleví dokončení okruhů, paušální rychlost je nesmysl

Pařížští řidiči mohou po městě jezdit od začátku září jen rychlostí do 30 km/h. Je rozhodnutí pařížské radnice správné a prospělo by i pražské dopravě? Hosté Pro a proti se shodují, že podobná opatření je třeba přijímat opatrně, lokálně a jen na základě ověřených dat.

Pro a proti Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní zácpa v Praze

Dopravní zácpa v Praze | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Praha je velmi odlišné situaci. Je na místě diskuse o zavádění této rychlosti v zónách a rezidenčních částech, ale na hlavních spojovacích komunikacích rozhodně nikoli,“ říká v Pro a proti pražský zastupitel a předseda magistrátního výboru pro IT, Smart City Jaromír Beránek (Piráti).

Přehrát

00:00 / 00:00

V Paříži platí pro řidiče maximální rychlost 30 km/h. Měla by se Praha inspirovat, aby se zlepšila dopravní situace v metropoli?

Starosta Prahy 9 a zastupitel Magistrátu hlavního města Prahy Tomáš Portlík (ODS) dodává, že část Pařížanů si stěžuje, že se městem nedá projet a za druhé, že se omezení nedodržuje. „Pokud si chceme dále rozdělovat Prahu a její obyvatele, tak můžeme vymýšlet podobné nápady.“

„Paříž je menší a má hustotu osídlení osmkrát větší než Praha,“ upozorňuje Beránek. „Mnozí řidiči by byli rádi, kdyby centrem města mohli projíždět rychlostí 30 kilometrů za hodinu. Ale průměrná rychlost tramvají na celém území Prahy loni dosáhla 19,5 km/h, autobusy jsou jen o málo rychlejší.“

S třicítkou je Praha neprůjezdná

Portlík souhlasí, že hlavní město je v současnosti rychlostí 30 km/h neprůjezdné.

„Emise snížíme především chytrými opatřeními v rámci telematiky a zelených vln a také alternativními trasami, tedy vnějším a pražským okruhem. Zavádění nižších rychlostí může být nebezpečné, protože chodci se cítí bezpečně a řidiči si myslí, že to ubrzdí.“

„Paušální rychlost je naprostý nesmysl,“ věří starosta. „Legitimní je zvažovat ji v úsecích, kde se setkává chodec s autem. Není to jen o rychlosti, ale i o úsekovém měření. Ideální ale je, když se řidiči s opatřením smíří sami. Protože se s nimi má šetřit a mají se dělat tam, kde mají smysl z hlediska bezpečnosti.“

Radary přinášejí do městských pokladen miliony. V Litomyšli hlídají rychlost na třech místech

Číst článek

Beránek doplňuje, že historicky se rychlost 30 km/h zaváděla v nejhustěji zastavěných a osídlených částech. „V Karlíně v roce 2012, na Letné 2017 a v Holešovicích 2018. Takže v rezidenčních lokalitách je to opravdu nezvratný trend.“

Pirátský zastupitel pochybuje, že nařízení nižší rychlosti sníží počet aut na silnicích.

„Lidé jsou pohodlní, a my jim musíme usnadňovat jiné způsoby dopravy. Praha je historické město, ve kterém necháváme jezdit auta v těch nejkrásnějších lokalitách. Chtěl bych dosáhnout stavu, kdy v centru bude méně aut a lidé se tam budou cítit komfortněji,“ přiznává Jaromír Beránek (Piráti).

„Bývalý primátor Bém v roce 2009 zmiňoval potřebu vnitřního a vnějšího okruhu, od té doby se toho moc nestalo. Ale připomínám, že první smrtelná nehoda v autě se stala asi před 123 lety a to při 30 kilometrech v hodině,“ připomíná zpola v žertu Tomáš Portlík (ODS).

Celé Pro a proti Karolíny Koubové najdete v audiozáznamu.

Karolína Koubová, Ondřej Čihák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme