Šéf ŘSD Čermák: Budeme vymáhat peníze za škody projektantů

Ředitelství silnic a dálnic chce více kontrolovat stavební firmy. Zavede kvůli tomu například elektronický systém, díky kterému bude mít každý den dohled nad stavebními dozory. Další kontrolory chce pak stát najmout. ŘSD také plánuje, že výrazně omezí kreativitu projektantů u mostů nebo křižovatek a zavede pevné standardy na jednotlivé části silnic a dálnic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Generální ředitel ŘSD David Čermák | Foto: Filip Jandourek

Jak se zvýšená kontrola projeví na kvalitě stavby a jestli se podaří udržet nízké ceny, za které firmy třeba nabídly opravit dálnici D1, se generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka ptal Petr Sehnoutka.

Pane řediteli, v posledních měsících, zejména u zmiňované modernizace dálnice D1, ale i u dalších silničních staveb, se daří zakázky zadávat za výrazně nižší ceny, než se čekalo. Tam nejsou nějaké snahy ze strany dodavatelů zvyšovat ty ceny?

Přehrát

00:00 / 00:00

S generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Davidem Čermákem mluvil Petr Sehnoutka

Se zhotoviteli velmi intenzivně komunikujeme a ty diskuze nejsou opravdu jednoduché, protože ty nabídnuté ceny jsou opravdu na hraně realizovatelnosti ze strany dodavatelů, takže bezesporu jsou tam některé diskuze o kvalitě podloží, které byly vzneseny na některých úsecích.

V každém případě platí to, že my jsme připraveni diskutovat tam, kde je nějaká nepředvídatelná vada, ale v žádném případě ne jenom proto, aby byla navýšená cena. Takže D1 je bezesporu takovým průlomovým projektem, nejenom po technické stránce, ale i z důvodu toho, že vlastně v historii mnoho let dozadu jsme se nikdy nedostávali na to, že by byly tendrovány ceny opravdu na hranici efektivity pro ty zhotovitele.

Není třeba možné, že očekávané ceny jsou nadsazené už v projektech? Je to případ těchto aktuálních zakázek?

Tak ty tendry byly i cenově odhadovány někdy v roce 2010, 2011, vycházely bezesporu ještě i z těch cen, které platily z cenových normativů, které platily v letech 2010, 2009, kdy byly ty zakázky opravdu tendrovány za maximální ceny, takže i ty expertní ceny se postupně upravují a snižují, protože se počítají z těch předchozích několika let.

Podle státu by měli být projektanti zodpovědní i za vícepráce na stavbách

Číst článek

Takže i tam expertní ceny počítaly v projektech s nějakou vyšší cenou. V každém případě ale opakuji znova, i když jsme si nechávali dělat rešerši těch cen zpátky, tak se dostaneme o 10 až 15 procent dolů, nikoli o 50 procent dolů.

Jakým způsobem chcete odstranit vliv potenciálních dodavatelů stavby na projektanty? Především v tom ohledu, aby stavby plánovali efektivně, a ne s cílem, aby se tam udělalo co nejvíc tunelů a mostů…

Co se týče kontroly projektantů, tak ve své podstatě ŘSD nebylo dlouhodobě kapacitně vybaveno na to, aby bylo schopno vést efektivní a objektivní diskuzi s projektanty. Proto i nově vzniklý úsek kontroly kvality má za úkol kontrolovat nikoli pouze výstavbu, ale také přípravu jednotlivých staveb, to znamená efektivitu navrhovaných řešení.

Stavba pražského dálničního okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Takže my se snažíme vstupovat do těch projektů už v době jejich přípravy. To znamená, že i když ty projekty přebíráme, tak to není tak jako kdysi, že se podepíše předávací protokol a projekt se převezme. My velmi intenzivně připomínkujeme ty projekty. V mnoha případech jsou to desítky až stovky připomínek, které vůči projektantům ze strany ŘSD směřují. Takže se snažíme o to, aby ty projekty byly efektivní.

Dost často je to ale také nikoli o tom, jak si to představují projektanti, ale jaký je vliv měst a obcí a jejich požadavků na jednotlivé projekty. To je velká část navyšování těch projektů. A co se týče expertních cen, tak došlo k přepočítání těch cen ze strany SFDI a další tendry už by měly být počítány už z těch nových expertních cen.

Upraví se nějak role projektanta? Tak, aby byl více zodpovědný za své chyby? Zatím to bylo tak, že zodpovědní jste byli za jeho případné chyby vy - vy jste museli proplácet vícepráce.

Co se týče projektantů, tak tam jsou dva celkem zásadní počiny ze strany ŘSD. Jeden je ten, že není umožněno - a to už bylo promítnuto do těch tendrů na D1 - aby projektant dělal střídavě pro stát a pro zhotovitele. Zpravidla to bylo tak, že projektanti připravili projekty pro ŘSD, přichystali dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení, potom i zadávací dokumentaci, potom najednou přeskočili pro zhotovitele, zpracovali realizační dokumentaci, a potom zase skočili zpátky k ŘSD a vykonávali pro nás kontrolu, takzvaný autorský dozor, potažmo technický dozor investora.

Modernizace D1 - stav od 21.5. | Foto: Český rozhlas

Toto už možné není, protože už v těch tendrech na D1 a ve všech dalších tendrech to bude upraveno tak, že projektant, který pracoval v jakékoli úrovni pro ŘSD, nesmí pracovat na tom daném projektu pro zhotovitele. Druhá část je ta, že velmi často to bylo tak, že náprava vad projektu byla realizována zpravidla až v rámci výstavby, kdy se na ni přišlo, a to tím, že projektant požádal o změnu projektu a ještě za to byla uhrazena ta částka té práce.

A my jednoznačně budeme vycházet z toho, že vada projektu je vadou projektu a má být odstraněna v rámci reklamace na náklady zhotovitele. Ve své podstatě už velká část z těchto vad je odstraněna tím, že kontrolujeme už přípravu těch projektů v přípravné fázi před tím, než jsou předány, a budeme velmi bedlivě vymáhat i potenciální škodu u projektantů. Á propos chystají se konkrétní právní kroky na jedné ze stávajících staveb, které jsou v přípravě, takže už toto budou v brzké době konkrétní kroky, které ŘSD podnikne.

O kterou stavbu se jedná?

To bych zatím nerad předcházel, ale myslím, že nebude trvat dlouho, kdy se to dozvíte.

Vy jste také mluvil o roli kontrolorů - stavebních dozorů - jak jste posílili jejich roli?

ŘSD nebude mít nikdy kapacitu, aby zaměstnalo - což se přiznám, byla původně i má představa - stovky technických dozorů investora. My bychom za jedno neměli finanční prostředky, abychom zaplatili takové množství, a navíc po těch dozorech potřebujeme, aby uměli pendlovat v rámci republiky. Takže ve velké míře je ta úloha technických dozorů, což na každé stavbě jsou desítky lidí, které je potřeba na jednotlivé oblasti rozdělit, které je potřeba mít ve stavu. Museli jsme dojít k závěru, že přestože nejsme schopní je zaměstnat - ty jednotlivé technické dozory - do vlastního stavu, tak je potřeba nad nimi vykonávat kontrolu, což se nedělo.

Ředitelka odboru kontroly Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová | Foto: Ľubomír Smatana

A to je jeden z primárních úkolů právě zřízeného úseku kontroly kvality pod paní ředitelkou Pošvářovou, kde mají vykonávat metodické vedení technických dozorů, ale také mají provádět faktické kontroly činnosti jednotlivých dozorů. Á propos teď velmi čerstvě bude představen systém, elektrizovaný systém kontroly činnosti technických dozorů investora přímo na stavbách, kde je možno každý den monitorovat, jaká činnost byla od těch dozorů vykonávaná.

Neprodraží se tak stavby na výdajích za vyšší kontrolu dodavatelů? Jestli to nebude stát více na provozu ŘSD?

Ve své podstatě je to tak, že ty technické dozory investora jsou soutěženy za stejné ceny, jako byly soutěženy dřív, takže v tomto ohledu nedojde k navýšení. To nepředpokládám, protože techničtí dozoři měli pracovat ve stejné kvalitě tehdy, jako v ní mají pracovat teď. Takže tam nevidím důvod pro to, aby nás ty outsourcované služby technických dozorů investora stály víc.

Co nás bezesporu o něco víc stát bude, a v čem jsem zahájil už i jednání s ministerstvem dopravy před několika týdny, tak je posílení právě té kontrolní fáze ze strany ŘSD. V tom smyslu, abychom měli vytvořený dostatečný počet tabulkových míst, a stejně tak abychom byli schopni vytvořit objektivní finanční ohodnocení těch lidí.

Protože my vycházíme z tabulkových platů a sehnat na ŘSD lidi, kteří jsou z praxe a uměli by efektivně vykonávat kontrolu, je velmi složitě. Protože co můžu asi říct, tak průměrný plat na ŘSD je 24 tisíc a za tyto finanční prostředky se velmi složitě přetahuje kdokoli ze soukromé sféry, protože firmy zpravidla platí minimálně trojnásobek toho, co je na stejné úrovni platem zaměstnanci ŘSD.

Petr Sehnoutka, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme