Senát odmítl úplné odstranění billboardů do pěti let

Senátoři pozměnili poslanecký návrh, který počítal s úplným odstraněním billboardů od českých silnic a dálnic do pěti let. Vyslovili se pro mírnější variantu, podle níž zmizí obří reklamní poutače pouze od hlavních tahů, a naopak u silnic druhých a třetích tříd zůstanou.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

reklamy u silnice

reklamy u silnice | Foto: Jan Rosenauer

Horní komora se obávala především arbitráží a toho, že obce i stát by údajně přišly o hodně peněz. Upravený návrh tak Senát vrátil Poslanecké sněmovně, která chtěla billboardy kolem silnic zakázat úplně.

Kromě toho senátoři poukazovali na údajné zvýhodnění jediné agentury v zemi, která má pronajaté plochy na budovách. Odborníci ovšem upozorňují, že velké poutače blízko komunikací rozptylují pozornost řidičů a způsobují dopravní nehody.

Podle dostupných statistik narazilo v minulém roce do reklamních konstrukcí skoro tři tisíce vozidel. Sedm lidí tento náraz nepřežilo.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zákazu billboardů jsme v Ozvěnách dne mluvili se senátorem za ODS Petrem Bratským a ředitelem Odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Milanem Dontem

„Já se domnívám, že většina senátorů skutečně byla motivovaná hlavně tím, že nechtěla zvýhodňovat pouze jednu reklamní agenturu, ale já osobně jsem to bral z pozice bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl v Ozvěnách dne senátor za ODS Petr Bratský.

„A protože se na silnicích nižších kategorií jezdí pomalejší rychlostí a většina billboardů na nich se rozkládá v těsné blízkosti obcí, přiklonil jsem se nakonec k tomuto návrhu. I když jsem velmi fandil i návrhu poslaneckému, aby billboardy úplně zmizely z našich silnic,“ zdůvodni jsou podporu změkčené verzi zákona Bratský.

Podle Bratského navíc reklamní poutače u silnic druhých a třetích tříd vyrostly až v pozdější době a existují legislativní možnosti, jak je do budoucna odstranit, pokud to starostové obcí a stavební úřady budou chtít.

„Kdežto naopak u těch rychlostních komunikací jsou to velmi staré smlouvy a řada z nich by skutečně byla problematická. Nám jde o bezpečnost, a ne tolik o reklamu, a to byla hlavní motivace,“ zdůraznil senátor Petr Bratský. Zároveň odmítl, že by změkčení zákona bylo výsledkem lobby reklamních agentur. „Myslím si, že málokdo by se zpronevěřil bezpečnosti občanů za nějaké výhody.“

Ministerstvo dopravy považuje senátní verzi, která zachovává zákaz billboardů podél nejvýznamnějších komunikací, za akceptovatelný kompromis.

„Pro ministerstvo dopravy by byl takto přijatelný, i když samozřejmě nezpochybňujeme to, že role bezpečnosti i na silnicích nižších tříd je velmi důležitá,“ komentoval senátní úpravy zákona Milan Dont, ředitel Odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy. Nebezpečnost billboardů podél silnic je podle něj třeba posuzovat z několika úhlů.

„Jedna věc je přímý střet s reklamním zařízením, pokud není ochráněno svodidly nebo na příhradovém nosníku. Druhá věc je rozptylování řidiče, což v některých kritických situacích samozřejmě může být velký problém.“

„Na druhou stranu se nedá asi předpokládat, že na silnicích druhých a třetích tříd, v extravilánech mimo obce, je těch reklamních zařízení takové množství a byla by do budoucna nevypověditelná nebo nezrušitelná z hlediska místní samosprávy,“ poznamenal Milan Dont.

Veronika Sedláčková, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme