Senátní výbor razantně odmítl rušení 23 malých finančních úřadů

Plán na zrušení 23 územních pracovišť finančních úřadů je podle senátorů chybný a nesystémový. Návrh vyhlášky dnes zamítl senátní výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Finanční správa chce od ledna zavřít ty pobočky, kde pracuje méně než 11 zaměstnanců.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Finanční úřad, daně, daň, (ilustrační foto)

Finanční úřad, daně, daň, (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Jednání se zúčastnilo i pět starostů dotčených obcí. Stěžovali si, že zrušení poboček je diskriminující. Nelíbí se jim, že lidé budou muset na úřad dojíždět, a vadí jim i ztráta pracovních míst.

„Naši občané budou jezdit pravděpodobně do Loun, což je z konce Podbořanska dojezdová vzdálenost zhruba 70 kilometrů, takže hodina a půl jízdy,“ stěžuje si starosta Podbořan Radek Reindl z ODS.

Jedním z hlavních důvodů, proč chce finanční správa zavřít své nejmenší pobočky, je jejich údajná neefektivnost.

„Máme problém naplnit pracovníkům úkoly, které mají plnit. De facto jsou běžnou veřejností úřady využívány dva měsíce v roce,“ vysvětluje šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček.

Podle něj jsou potřeba specializovaná pracoviště s vysoce kvalifikovanými zaměstnanci a malé pobočky nejsou schopny tuto agendu zajistit. Představují prý navíc finanční i organizační zátěž. S argumenty na podporu rušení poboček ale před výborem pro územní rozvoj a veřejnou správu neuspěl.

Starosty a senátory bez rozdílu politické příslušnosti totiž zajímá především dostupnost úřadů pro občany. Finanční správě vyčítají, že napřed rozhodla, a teprve pak obce se svým plánem seznámila. Navíc jim vadí, že není žádná koncepce ani analýza dopadů zrušení poboček.

Návrh se prý zatím měnit nebude

„Jsou tam věci, které jdou proti územnímu rozvoji v územích, kde se finanční úřady mají zrušit. To znamená, že to musí pan generální ředitel nejdříve vysvětlit. Musí předložit a nechat projednat koncepci finanční správy. A až se tak stane, tak se bavme o tom, jestli něco budeme rušit,“ říká šéf výboru Miloš Vystrčil z ODS.

Například starosta Náměště nad Oslavou Vladimír Měrka má práci zaměstnanců tamního finančního úřadu zdokumentovanou.

„Mají na starosti 7129 daní z nemovitostí, 2765 podnikajících fyzických osob, 300 právnických osob a většina z nich jde přes pokladnu finančního úřadu,“ upozorňuje.

Návrh se v tuto chvíli podle Janečka měnit nebude: „Necháme proběhnout diskuzi a uvidíme, co z toho připomínkového řízení vzejde.“

Pokud by senátoři i starostové s kritikou uspěli, znamenalo by to, že by se územní pracoviště nezrušila. Návrh vyhlášky ministerstva financí čeká meziresortní připomínkové řízení a projednání v Legislativní radě vlády.

ČTK, Věra Pfeifferová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme