Senátoři mají rozhodovat o reklamě ve veřejnoprávní televizi

Novela zákona, o které budou hlasovat senátoři, má své zastánce i odpůrce. Verze schválená Poslaneckou sněmovnou předpokládá, že reklama ve veřejnoprávní televizi by měla být jen na kanálech ČT2 a ČT4. Senátoři se však v určení programů neshodují.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Televize (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Podle návrhu se mají výnosy z reklamy na ČT2 přesunout do Státního fondu kultury a peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit k výrobě sportovních pořadů. Komerční televize pak budou odvádět dvě procenta ročního výnosu z reklamy do fondu kinematografie. Změny mají platit od 11. listopadu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Senátní zpravodajka ČRo Milada Richterová natočila rozhovory s místopředsedkyní Senátu a mediální komise Alenou Gajdůškovou (ČSSD) a Jiřím Oberfalzerem (ODS).mp3

Někteří zákonodárci trvají na přesunu reklamy z druhého programu na ČT1. Například podle Jiřího Čunka z KDU-ČSL je program ČT2 zaměřený na náročného diváka a pro zadavatele reklamy je tedy nezajímavý.

„Jinými slovy: reklamní trh na ČT2 nepůjde, takže Česká televize pak zdaleka nevydělá nějakých 400 milionů korun, ale vydělá třeba jen nějakých 30. A proti tomu já bojuji, protože chci, aby do Státního fondu kultury a Státního fondu kinematografie peníze šly,“ vysvětluje.

Podle senátora Tomáše Töpfera z ODS by schválení změny na ČT1 ohrozilo celý zákon: „Mně osobně by se ohromně líbilo, kdyby tam ta reklama zůstala, také to je náš původní návrh. Bohužel realita je taková, že došlo k dohodě, a pokud se nedodrží, celý zákon padá a 11. 11. 2011 nebude nic.“

Také senátorka za ČSSD Alena Gajdůšková, která změnu navrhovala se obává, že by právě kvůli přesunu reklamy na ČT1 nemusela sněmovna při opětovném projednání návrh podpořit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview byl odborník na reklamu a šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl.mp3

„Jsem přesvědčena o tom, že jestliže má být reklama v České televizi, pak by měla být na plnoformátovém kanálu, což je ČT1 a ne na tom menšinovém arte-kanálu,“ tvrdí.

„Myslím si, že ten návrh je sice možná rozumný, na druhou stranu je neprůchodný Poslaneckou sněmovnou a v zásadě znamená, že zákon nebude přijat vůbec, což by byla škoda. Zřejmě přesun reklamního času z ČT2 na ČT1 tam asi nebude,“ souhlasí Soňa Paukrtová z klubu TOP 09 a Starostové.

Podobný názor má i Jiří Oberfalzer z ODS, podle kterého je reklama na ČT1 politicky pro sněmovnu nepřijatelná. „Proto nemůžu návrh paní senátorky Gajdůškové nemohu sám podporovat a jsem rád, že i komise na svém včerejším jednání, je nepodpořila. Ne že by byly špatné, ale z toho důvodu, že by pak náš návrh ve sněmovně propadl. Protože nám jde o výsledek, tak nechceme riskovat celkový nezdar toho návrhu.

Hrozí arbitráž?

“Samozřejmě bychom byli raději, kdyby reklama zmizela z vysílání České televize úplně, jak bylo před začátkem digitalizace dohodnuto. S ohledem na všechny okolnosti, na to, že tlaky proti tomu, aby reklama zmizela, byly poměrně enormní, byl vyjednán kompromis a my s tímto řešením souhlasíme,“ říká generální ředitel televize Nova Jan Andruško.

Kompromis by se podle Andruška úplně zhatil, kdyby reklama v České televizi zůstala v současné podobě. V takovém případě Andruško nevylučuje arbitráž:

Přehrát

00:00 / 00:00

O reklamě v České televizi mluvil na Radiožurnálu generální ředitel televize Nova Jan Andruško

„Pokud by dohoda spadla, pokud by nebylo dodrženo to, co bylo dohodnuto, museli bychom se bránit. Arbitráž by byla posledním krokem. Prostředků, které máme k dispozici, je celá řada.“

Divák veřejnoprávní televize má právo na komerční reklamu

Omezení reklamy v České televizi je podle odborníka na reklamu a šéfredaktora časopisu Marketing & Media Daniela Köppla nutné, protože hrozí arbitráž od soukromých televizí, které by se bránily: "Otázka spíše je, jestli je to rozumné. Já myslím, že to rozumné není, protože to omezí možnost reklamy v České republice, což není úplně dobře.

Podle Daniela Köppla je to i špatná zpráva pro inzerenty: „Obě dvě komerční televize zvýší cenu za reklamu a pokusí se situace využít.“

Reklama také nutila Českou televizi zohledňovat sledovanost: „V momentě, kdy nebude mít reklamu, tak k tomu nebude tak nucena. Sledovanost je určité měřítko a já nedávám rovnítko, myslím, že by to bylo nemoudré - dávat rovnítko mezi vyšší úroveň a nižší sledovanost," dodává Köppl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Téma reklama v České televizi jsme v Ozvěnách dne rozebrali s odborníkem na danou oblast Jiřím Mikešem.

S novelou zákona o České televizi nesouhlasí reklamní agentury. Podle nich by měla reklama ve vysílání České televize zůstat v plném rozsahu. Bývalý ředitel asociace reklamních agentur Jiří Mikeš, dnes lektor Vysoké školy ekonomické, tvrdí, že divák veřejnoprávní televize má právo na komerční reklamu.

„Komerční reklama je současně i komerční informací a to už bylo dokázáno i u soudu ve Štrasburku. Myslím, že lidé, kteří se dívají na ČT1, mohou být úplně jiní než ti, kteří se dívají na Novu či Primu a oni mají také právo být informováni, co je nového na trhu,“ řekl v Ozvěnách dne.

Reklama na ČT byla podle něj také určitým nástrojem, kterým se komunikační agentury a zadavatelé reklamy lehce snažily ovlivnit cenovou politiku dvou komerčních gigantů - Novy a Primy. „Už nyní jsou ceny v ČR daleko vyšší ve srovnání se sousedními zeměmi bývalého východního bloku a teď ještě půjdou nahoru,“ dodal.

Podle Mikeše se ani Česká televize bez reklamy neufinancuje. „Jsem o tom pevně přesvědčen, budou se muset zvýšit koncesionářské poplatky. Takže na to doplatí televizní diváci,“ uvedl.

Milada Richterová, Lucie Husárová 1, Václava Marešová, Lucie Maňourová, Veronika Sedláčková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme