Servisní akce Škody k dieselům začne koncem 1. čtvrtletí. Zda bude povinná, se neví
Německý úřad pro motorová vozidla schválil, že 90 procent aut, u kterých automobilka Volkswagen manipulovala s měřením emisí, potřebuje technické úpravy. Servisní akce se týká i české Škody. Ministerstvo dopravy proto zvažuje, jestli návštěva servisu bude pro majitele dotčených aut povinná, nebo dobrovolná.
O tom, zda budou muset řidiči škodovek do servisu povinně, rozhodne ministerstvo podle mluvčího Tomáše Neřolda do konce letošního roku.
„Jde o právně velmi složitou věc a my potřebujeme znát také názor homologační autority pro Škoda Auto. Ta je ve Velké Británii, a pan ministr právě proto pojede do Británie jednat v prosinci. Teprve po této návštěvě uzavřeme zásadní otázku, jestli akce bude povinná, nebo dobrovolná,“ uvedl Neřold.
Servisní akce Škody k dieselům začne koncem 1. čtvrtletí. Podrobnosti zjišťoval Luděk Hobáček
Nejdříve by automobilka svolala řidiče s motory 2.0 TDI a 1.6 TDI. Jako poslední by přišly na řadu naftové motory s obsahem 1,2 litru, kterých je postiženo nejméně. Celá servisní akce by mohla začít už na konci čtvrtletí příštího roku.
„V každém případě ale majitelé těchto aut nic nezpůsobili, a pokud by nakonec došlo k tomu, že by museli do servisu, tak by to určitě nemělo být bez nějaké kompenzace od výrobce,“ doplnil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
V podezření jsou další automobilky
Aféra Dieselgate propukla letos v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí informovala, že v USA jezdí půl milionu vozů VW vybavených dieselovými motory typu EA 189 s normou Euro 5, které jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Koncern následně přiznal, že celkem po světě jezdí 11 milionů vozů s problematickými motory.
Problém s emisemi se ale netýká jen německého koncernu. Nově čelí kritice také francouzská automobilka Renault. Podle testů německé ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe byly u modelu Espace se zahřátým motorem hodnoty oxidu dusíku pětadvacetkrát vyšší, než je povoleno. Automobilka reagovala prohlášením, že Espace odpovídá daným předpisům.
Před měsícem odmítl podobná tvrzení u modelu Zafira i vlastník německé automobilky Opel, americký koncern General Motors. Evropská komise už pracuje na zpřísnění pravidel pro měření emisí.