Seznam vyrazí do boje proti dezinformačním webům. Cenzura, tvrdí mluvčí Hradu

Internetový portál Seznam chce zasáhnout proti dezinformačním serverům. Zpravodajským webům publikujícím falešné informace nebude nově platit za reklamy. Není zatím jasné, koho se opatření přesně dotkne. Na svých stránkách mají reklamu od Seznamu například weby AC24 nebo New World Order Opposition.

Praha (Aktualizováno: 16:25 5. 8. 2017) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fake news (ilustrační foto) | Foto: Silvia & Frank | Zdroj: Pixabay | CC0 Creative Commons,©

Internetový portál Seznam.cz se chystá zablokovat platby z reklam vybraným serverům, které vypadají na první pohled jako zpravodajské, objevují se ale na nich zkreslené nebo lživé informace a konspirační teorie.

Neznámí vlastníci, redaktoři a neprůhledné finance. Přečtěte, kdo v Česku šíří dezinformace

Číst článek

Na stránkách Seznamu by se zároveň neměl objevovat podobně pochybný obsah nebo reklamy. „Máte správné informace," potvrdila serveru Aktuálně.cz mluvčí Seznamu Táňa Lálová. Podrobnosti Seznam sdělí příští týden.

Krok společnosti kritizuje Jiří Ovčáček, mluvčí prezidenta Miloše Zemana. Podle něj jde o „cenzuru nepohodlných názorů“. Naopak premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD postup firmy uvítal.

Nová pravidla

Servery budou muset nově dodržovat několik pravidel určených Seznamem. Zakázáno bude například vydávat názory a komentáře za zpravodajství.

Obsah stránek také nesmí být v rozporu s fakty a na webech se nemohou prokazatelné lži, dezinformace nebo konspirační teorie. Naopak nutností nově bude uvádět provozovatele portálu a autoři článků nesmí být smyšlení.

„Pokud takový web nesplňuje některou z následujících podmínek, není na něm možné zobrazovat inzeráty Sklik (reklama Seznamu), nebude zařazen v dalších článcích českého internetu ani na domovské stránce Seznam.cz," uvádějí stránky firmy.

Reklamu Sklik však využívají mimo jiné i Parlamentní listy, jejichž majitelem je miliardář, majitel sázkové společnosti Synot a senátor Ivo Valenta. Jeho web řadí podle Aktuálně.cz mezi dezinformační servery i české ministerstvo vnitra.

Radioaktivní mrak, arabština na úřadech i CIA útočí v Sýrii. Sestavili jsme nový žebříček falešných zpráv

Číst článek

Žebříček falešných zpráv

Problematice falešných zpráv a dezinformačních webů se věnuje také server iROZHLAS.cz.

Nejsdílenější vymyšlené zprávy na sociálních sítích se letos týkaly možného odchodu Polska z Evropské unie pocházející z webu Svobodné noviny nebo radioaktivního mraku nad Evropou ze serveru serveru Aeronet. V žebříčku figurovalo i několik textů z Parlamentních listů.

Zmiňované servery se ale proti kritice ohradily. „Nazývat upozornění obyvatelstvu na nebezpečí falešnou zprávou, když veškeré informace jsme převzali od listů jako The Guardian, je nanejvýš neprofesionální a zaujaté," napsal například v reakci šéfredaktor Aeronetu, který se podepisuje pouze jako VK.

ako Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme