Silničáři druhým dnem pracují na modernizaci D1. Provoz je zatím klidný
Ani druhý den modernizace dálnice D1 nepřinesl žádné vážnější dopravní komplikace. Přípravné práce zaznamenal reportér Českého rozhlasu hlavně v okolí sjezdů na Větrný Jeníkov a u Jihlavy. Provoz je tam zatím plynulý.
Oběma místy, kde začala modernizace, projel reportér Českého rozhlasu krátce po 7. hodině bez komplikací.
„Na úseku 104 Větrný Jeníkov se pracuje, dělníci upravují dělicí pás. U Jihlavy zatím v tuto chvíli nebyl nikdo a situace je naprosto bezproblémová,“ hlásil z místa.
O tom, jak se chovat v místech uzavírek na dálnici D1, mluvil na Radiožurnálu vedoucí Ústavu dopravních systémů při ČVUT Pavel Přibyl
Doprava je na 104. i 112. kilometru vedena ve dvou jízdních pruzích každým směrem. I přes užší levý se v těchto místech žádné kolony netvoří a řidiči jimi projíždí povolenou osmdesátkou.
Navíc mají informace o uzavírkách z informačních tabulí v obou směrech už minimálně 15 kilometrů před zúžením.
Ve druhém rekonstruovaném úseku, mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, pak řidiči prakticky nic nepoznají. Zatím se tam jenom rozmísťuje dopravní značení.
Trasu z Prahy do Velké Bíteše a zpět ráno projel reportér Petr Jansa. Poslechněte si jeho postřehy z cesty
První zkouška nervů řidičů přijde zítra, kdy bude směr od Brna na Prahu u Velké Bíteše na několik hodin sveden do jednoho pruhu.
Vzhledem k zákazu jízdy kamiónů až do 13. hodiny by ale k výrazným komplikacím docházet nemělo.
„Místo se samozřejmě dá objet a to po silnici 602, na kterou jsem najel už u Domašova a pokračoval přes Bíteš až do Velkého Meziříčí, což mi trvalo krásnou krajinou 15 minut, a dá se pokračovat až do Jihlavy, takže by člověk objel obě omezení,“ říká náš reportér.
Kritické místo bude podle starosty Milana Vlčka ale právě ve Velké Bíteši, kde je křižovatka se stopkou a auta jsou pak směrována tak, aby město alespoň částečně objela.
Omezit riziko vytváření kolon v místě uzavírek řidiči mohou tím, že budou dodržovat základní doporučení dopravních expertů.
„V místě, kde je omezení, ale jsou tam dva průběžné pruhy, by se skutečně měla zachovávat rychlost, která je tam předepsaná, to znamená 80 kilometrů. Řidič by se měl soustředit na jízdu, zachovávat bezpečné odstupy.“
„A v podstatě propustnost při této konfiguraci je největší, která může být,“ říká vedoucí Ústavu dopravních systémů při ČVUT Pavel Přibyl, který současně varuje před takzvaným syndromem čumilů, což je v podobných situacích nejnebezpečnější věc.
„V Americe prozkoumali, že každá dvacátá nehoda je způsobena tím, že se lidé dívají, co se kde stalo. Což znamená, že se lidé budou dívat, jak se pracuje, kdo tam pracuje a podobně, zpomalí a ten další, který nemá dostatečnou pozornost, do něj vrazí. Je to nebezpečný jev,“ upozorňuje expert.