Opravy výtluků na silnicích mají skluz. Komplikují je jednání o cenách asfaltových směsí

Drahý asfalt zkomplikoval silničářům z Olomouckého kraje práce na silnicích. Například v květnu místo oprav výtluků jednali s dodavateli obalovaných směsí o nových cenách. Ty se od začátku ruské invaze na Ukrajině zvýšily o několik desítek procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oprava silnice

Oprava silnice | Foto: Josef Ženatý | Zdroj: Český rozhlas

„Je to zvláštní rok, za celou dobu své praxe jsem to nezažil,“ řekl pro Český rozhlas Olomouc Petr Foltýnek, ředitel Správy silnic Olomouckého kraje, o rostoucích cenách materiálů, které silničářům v posledních měsících komplikují práci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Opravy výtluků na silnicích mají skluz. Komplikují je jednání o cenách asfaltových směsí

„Místo toho, abychom spravovali a lepili díry, tak jednáme o cenách,“ zmiňuje. Například loňské ceny obalovaných směsí měli podle něj krajští silničáři garantované jen do konce dubna. V květnu proto pozastavili vysprávky silnic.

„Dnes, když jednáme o cenách, tak to samozřejmě není jen cena materiálů, ale i cena ostatních komodit třeba plynu  na výrobu, doprava. Dostáváme se do cen, kdy překračujeme třeba i víc než 30 procent původní ceny, to je pro nás nepřípustné,“ dodává Foltýnek.

1:54

Víc peněz na naftu a benzin, nebo pochůzky a elektrokola. Strážníci řeší zdražování pohonných hmot

Číst článek

Nárůst cen od začátku války na Ukrajině potvrzuje jednatel společnosti Strabag Asfalt Karel Helma. Podle něj je meziroční nárůst nákladové ceny asfaltových směsí v průměru přibližně 30 až 40 procent. Zároveň uvádí, že smlouvy s krajskými silničáři, které trvaly z minulého roku nebo z období těsně před válkou, společnost musela vypovědět, nebo vyvolat jednání o úpravě ceny vzhledem k podstatné změně podmínek.

Ceny navýšilo i vedení Olomoucké obalovny Hněvotín, která spadá pod společnosti Skanska a Eurovia.

„Ceny všech vstupů se významně a skokově zvyšují. V našem případě jde o asfaltové pojivo, kamenino a energie. Situaci řešíme se všemi našimi obchodními partnery individuálně a snažíme se projekt po projektu najít optimální postup,“ uvádí ředitel obalovny Pavel Samson.

Podle Petra Foltýnka se olomouckým silničářům už podařilo s některými dodavateli dohodnout, s jinými stále jednají.

Barbora Taševská, dja Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme