Silnice brázdí vozy ve špatném stavu. Policie by chtěla opět brát techničáky

Od počátku roku se stalo už 356 nehod, za které může špatný technický stav vozidla. Nejčastěji šlo o defekt pneumatiky, závadu brzd nebo dokonce ztrátu kola. Sami dopravní policisté letos odhalili přes 80 tisíc aut, která byla nebezpečná svému okolí. I proto by chtěli zpět pravomoc odebrat řidiči takzvaný malý technický průkaz.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1, pohled z mostu u Humpolce

Dálnice D1, pohled z mostu u Humpolce | Foto: Hana Mikulincová | Zdroj: Český rozhlas

O tuto pravomoc přišli policisté před 11 lety. Dnes může policie vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu, nechat odstavit. Řidič tak sice nemůže pokračovat v jízdě, ale jen dočasně.

Ve chvíli, kdy majitel přijede a nechá auto odtahovou službou dovézt domů, policie nad vozem ztrácí kontrolu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Jansa z motoristické redakce mluvil o technickém stavu vozidel na českých silnicích.

Jestli majitel vyjede druhý den na silnici, aniž by závadu odstranil, to už policista nemá možnost zkontrolovat. Hříšník pak teoreticky může dostat opět jen pokutu za to, že jel s technicky nezpůsobilým vozidlem.

Pravomoc odebrat malý techničák by se měla týkat závad na první pohled odhalitelných, jako jsou například sjeté pneumatiky, vozidlo bez výfuku, nesvítící světla, nebo naopak auto se světly, která na autě nemají co dělat, například tunningové podsvícení.

Kdyby měla policie možnost technický průkaz odebrat, tak kdo by následně vyjel s vozidlem druhý den, doupouštěl by se už trestného činu a hrozba by byla daleko větší než pokuta. A hlavně řidič by nemohl jezdit se závadou dál.

V Česku je necelých 5 milionů aut. Průměrné stáří tuzemských osobních aut v se pohybuje kolem 14 let.

Navíc i mezi dováženými ojetými vozy stoupá procento starších deseti let. V současnosti je jich v této skupině 34 procent.

Ale nejde jen o stáří aut, ale i o závady, které řidiči podceňují. Jsou to často na první pohled banální nedostatky, například nesvítící žárovka ve světle, sjeté pneumatiky nebo špatně použitá světla pro denní svícení.

Petr Jansa, Martin Křížek, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme