Silný vítr vyžaduje složité manévry a zkušenosti, nejobtížnější je start a přistání, vysvětluje pilot

Silný vítr komplikoval v Česku během pondělí nejen dopravu na silnicích a železnicích, zpoždění a zrušené spoje se objevily i na informačních tabulích na Letišti Václava Havla. Jak řekl v rozhovoru pro Radiožurnál pilot Marek Černoch, podobné počasí je pro letadlo nebezpečné především během startu a přistání, cestující jsou pak upozorněni na případné komplikace předem.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Žádný pilot se na podobné podmínky netěší. Vyžadují složité manévry a v případě, že fouká tak silný vítr, to není příjemné pro cestující ani pro piloty,“ řekl pilot Marek Černoch v rozhovoru pro Radiožurnál o vlivu extrémních povětrnostních podmínek na leteckou dopravu.

Vítr bude v Česku postupně slábnout. Kalamitní stav kvůli bouři Sabine stále platí v sedmi krajích

Číst článek

„Vítr si s letadlem hraje nejvíce během startu, přistání a hladinového letu ve velkých výškách, kde mohou nastat turbulence. I když tam foukají daleko silnější větry, tzv. jetstreamy, letadlo se pohybuje po nebo proti větru. To nezpůsobuje takové komplikace jako při přistání, kdy je třeba letět pod sestupovým úhlem a v ose dráhy,“ vysvětlil.

Během extrémního počasí se piloti spoléhají hlavně na své vlastní schopnosti a praxi. „Výkyvy ve velkých rychlostech mohou být pro letadlo nebezpečné. V té chvíli se vypíná autopilot, protože nedokáže letadlo držet v přímém směru při silném nebo bočním větru,“ řekl Černoch.

„Vítr je problém na jakémkoli letišti, i když tam není orkán, a mění se tam například z hodiny na hodinu rychlost větru. Pokud jde o velký extrém, řízení přebírá kapitán, protože je zkušenější.“

Pokud je pravděpodobné, že povětrnostní podmínky citelně ovlivní let, cestující musí být včas varováni. „Dopředu se oznámí, že mohou nastat situace, kdy bude letadlo skákat ze strany na stranu. V případě silných větrů a turbulencí existují pro tyto situace speciální postupy. Hlavní příprava probíhá pro kritické fáze letu, kterými jsou start a přistání,“ popsal Černoch.

Jiří Chum, tzr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme