Šimonovský chce, aby kamiony platily za přejezd hranice
Ministerstvo dopravy uvažuje o tom, že by kamiony musely mít dálniční známku na všech hraničních přechodech - tedy i na těch, které neleží na dálnici. Právě takových je u nás totiž většina. Jednalo by se o přechodné opatření do doby, než bude moci být zavedeno elektronické mýto. Ministr dopravy Milan Šimonovský o tom bude jednat počátkem února s Bruselem.
Na hranicích musejí kamiony platit zatím jen ve dvou případech - na D2 na Moravě a na D5 za Plzní. Jen tyto přechody jsou totiž na dálnici, což obnáší povinnost mít dálniční známku. Zbylých 25 klíčových hraničních přejezdů ale na dálnici neleží, nově by ale od kamionů nad 12 tun měli vybírat i tam.
"V tomto případě bude muset zaplatit za každý přejezd hranice jednodenní známku, která je ve výši osm euro." Dosud podle náměstka ministra dopravy Jiřího Kubínka hodně zahraničních kamionů po Česku jezdí jen po silnicích I. třídy a tedy zadarmo.
Od kdy přesně by se to mělo změnit, ale zatím jasné není. České dopravní firmy s tímto plánem problém nemají. Většina našich kamionů totiž má roční dálniční známku, takže by nic platit nemusela.
Rozruch přinesla ale jiná věc - stát totiž uvažuje i o tom, že by se platilo u některých důležitých mostů, tunelů, ale i horských průsmyků. "Toto opatření bychom viděli jako vysoce neefektivní, vzhledem k tomu, že se má zavést elektronické mýto, navíc zpomalující dopravu a zvyšující neúměrně náklady," namítá mluvčí sdružení dopravců Česmad-Bohemia Martin Felix.