Škola od devíti, slovní hodnocení. Senátor Chládek chce debatovat o budoucnosti škol

Do školy od devíti hodin nebo slovní hodnocení místo tradičního známkování pro děti na prvním stupni základních škol, takové návrhy představuje stínový ministr školství z ČSSD Marcel Chládek. Kritici tyto návrhy označují za výkřiky do tmy, Chládkovi jde však nyní podle jeho slov hlavně o otevření debaty o těchto tématech.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

TK o novele zákona o DPH, Marcel Chládek | Foto: Filip Jandourek

Chládek poznamenal, že některé návrhy je možné v praxi použít už dnes, řada lidí však o tom neví. Třeba posunutí zahájení výuky.

„Celá řada lidí neví, že ta možnost je už nyní. Mě překvapuje, když to nevědí dokonce někteří poslanci, kteří hlasují pro legislativní návrhy,“ uvedl Chládek na adresu svých kritiků.

Kromě své vlastní koncepce budoucnosti českého základního školství mu jde i o otevření debaty o těchto návrzích. „Tímto otvíráním debaty chci pomoci školám, abychom vygenerovali úskalí těch návrhů,“ řekl Chládek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Radiožurnálu byli senátor Marcel Chládek a zkušenosti viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček

Inspiraci prý hledá ve Finsku. „Ve Finsku před jakýmkoli krokem probíhá opravdu veřejná debata a na základě té debaty se k tomu buď přistoupilo, nebo ne,“ řekl Chládek.

Případné posunutí zahájení výuky má svá pro i proti, což si uvědomují i ředitelé škol, kde se o ně pokusili. „Určitě z hlediska biorytmu dítěte by to bylo vhodné a osobně bych byl pro, ale je tady celá řada dalších aspektů,“ upozornil na své zkušenosti viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček.

Vyučování by podle něj končilo příliš pozdě, v extrémním případě možná i o tři hodiny později.

„Protože dnešní vyhláška o základní škole nám umožňuje v jednom kuse šest vyučovacích hodin. Ale těch šest hodin znamená, že třeba oběd by byl v půl třetí, a to není možné. Čili by tam musela být přestávka,“ řekl Němeček.

Vyslovil také pochybnosti, zda by žáci v pozdějších hodinách neztráceli pozornost. „Jak mám zkušenosti, tak po 15., 16. hodině je jejich pozornost nulová,“ konstatoval Němeček.

Pozdější začátek také podle jeho zkušeností nevyhovuje ani většině rodičů.

„My jsme zkoušeli posunout začátek vyučování, udělali jsme anketu ve škole už před několika lety. A výsledek byl takový, že 95 nebo 97 procent rodičů chtělo vyučování od 8 hodin,“ řekl Němeček.

Co se týká slovní hodnocení, proti jeho zavedení by prý nebyl. Podotkl však, že kvůli rodičům, kteří jsou zvyklí na tradiční známky, by bylo dobré přechodné období, kdy by byla použita obě hodnocení zároveň.

Vladimír Kroc, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme