Školám často chybí peníze na výuku nadaných dětí. Stát už chystá změny

Ministerstvo školství chce od příštího roku více podporovat vzdělávání nadaných dětí. Aby se mohl jejich talent dále rozvíjet, potřebují v hodinách individuální přístup. Školám ovšem často schází peníze na asistenty i speciální pedagogy. Nadprůměrně talentované je přitom v Česku zhruba každé páté dítě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejvíc se vrací investice do základního vzdělání, říká ekonom George Psacharopoulos | Foto: CC BY-ND 2.0, Anders Ruff Custom Designs

Šesti žákům třetí třídy pražské Základní školy Mohylová právě zadává speciální pedagožka Markéta Kůtková úkol.

„Tyto děti jsou hodně zaměřené samy na sebe. Ne vždy se nám daří třeba práce ve skupinách. U některých dětí je hodně rivalita,“ vysvětluje.

Nadané děti se učí v malých skupinách, hlavně přírodovědu a angličtinu. Peníze přímo na výuku talentů ale škola nedostává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Školám často chybí peníze na výuku nadaných dětí. Ministerstvo školství už proto chystá změny

„Můj speciální pedagog má jen poloviční úvazek speciální pedagogické péče. Platíme ho v podstatě z rozvojového programu sociálně znevýhodněných žáků,“ říká ředitelka Martina Štychová.

„Míra podpory pro nadané děti je opravdu velmi minimální, a já bych jenom z těchto peněz na základě integrace dětí s diagnostikovaným nadáním tento úvazek speciálního pedagoga nepostavila,“ dodává.

Předsedkyně Společnosti pro talent a nadání Eva Vondráková potvrzuje, že takový případ není ojedinělý:

„Hendikep společnost ještě přijme – protože to je někdo, kdo je na tom, chudák, hůř než já, tak já budu ten hezký, kdo mu pomůže. Ale pomáhat někomu, kdo je na tom lépe než já a kdo by mě mohl přechytračit, tam už je takové to podezření. Skryté věci, které se nepojmenují, ale které fungují.“

Chystá se novela zákona

Stát chce ovšem nadané děti podporovat. Od září 2016 by měla začít platit novela školského zákona, která prý školám a talentovaným žákům pomůže.

„I nadané děti a potřeby mimořádně nadaných dětí jsou společným vzděláváním dětí. I na ně pamatujeme z hlediska podpůrných opatření v rámci studia. Tímto se zabývá náš přehled opatření, který finalizujeme,“ upozorňuje ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD.

O konkrétních opatřeních se ministryně chystá v nejbližších dnech jednat s odborníky a zástupci nevládních organizací.

Vojtěch Koval Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme