Školky ani jesle dětem neškodí, naopak mají pozitivní vliv na děti ze znevýhodněných rodin

Dětem ze znevýhodněných rodin může předškolní docházka hodně pomoci, ale jejich rodiče mají k institucionální péči mnohdy nejméně kladný vztah. Je tedy důležité, aby se tito rodiče o výhodách školky dozvěděli co nejvíce. Vědci z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) vycházeli z dat dětí z Německa, kde předškolní zařízení navštěvuje přes 95 procent dětí.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dítě s hračkou

Dítě s hračkou | Foto: Carole LR | Zdroj: Pixabay

Školky ani jesle dětem neškodí, u dětí z přistěhovaleckých rodin se jejich prostřednictvím navíc zlepšuje jazyková vybavenost. Zjistili to vědci z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA), kteří zkoumali přes 130 000 dětí v Německu. Z dat z Německa vycházeli proto, že v Česku není předškolní péče tolik rozšířená a v poslední době se o ní intenzivně diskutuje. Studii vědci zveřejnili v pondělí.

Autoři studie Filip Pertold a Lucie Zapletalová měli k dispozici data o více než 100 000 dětech ve věku tři až šest let a o 36 000 dětech mezi jedním a třemi roky. V Německu předškolní zařízení navštěvuje přes 95 procent dětí a nárok na umístění mají děti od jednoho roku. Pro tyto nejmenší děti (jeden až tři roky) toho rodiče využívají ve 23 procentech případů.

Oběd zdarma ve školách a školkách zlepšuje docházku i studijní výsledky dětí z chudých rodin

Číst článek

Studie zjistila, že školka ani jesle dětem neškodí po poznávací ani sociálně-emoční stránce. „Zjištění naopak ukazují, že docházka může mít pozitivní vliv na školní připravenost u dětí ze znevýhodněného rodinného prostředí, a tím vyrovnat počáteční handicap," uvedli autoři. Právě u těchto dětí je docházka do školky či jiného předškolního zařízení nejdůležitější, zároveň se však stává, že rodiče těchto dětí mají k institucionální péči nejméně kladný vztah. Podle sociologů je proto nutné dát jim dost informací o výhodách školky a mírnit jejich obavy.

Celodenní docházka zlepšuje jazykové schopnosti

Na to, zda je lepší půldenní nebo celodenní docházka, neexistuje jednoznačná odpověď. U dětí z přistěhovaleckých rodin se díky celodenní docházce zlepšily jazykové schopnosti, na druhé straně se zhoršila jejich zralost po sociálně-emoční stránce. „U průměrně a lépe situovaných rodin nebyly detekovány žádné negativní dopady na připravenost dětí," shrnuli autoři.

Dětí s cukrovkou je v Česku třikrát víc než před 20 lety. Pomoci jim může speciální senzor

Číst článek

Studie zmiňuje také to, že aby předškolní péče splnila svůj účel, nesmí být učitelé přetěžováni. V Německu připadají dva pedagogové na 25 dětí u věkové kategorie tři až šest let, u mladších dětí má jeden pedagog na starosti čtyři děti.

Institut IDEA spadá pod Národohospodářský ústav Akademie věd ČR a je součástí společného pracoviště Akademie věd a Univerzity Karlovy CERGE-EI. Školství, vzdělávání či platy učitelů patří mezi témata, kterým se věnuje dlouhodobě.

 

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme