Školky ani jesle dětem neškodí, naopak mají pozitivní vliv na děti ze znevýhodněných rodin

Dětem ze znevýhodněných rodin může předškolní docházka hodně pomoci, ale jejich rodiče mají k institucionální péči mnohdy nejméně kladný vztah. Je tedy důležité, aby se tito rodiče o výhodách školky dozvěděli co nejvíce. Vědci z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) vycházeli z dat dětí z Německa, kde předškolní zařízení navštěvuje přes 95 procent dětí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dítě s hračkou | Foto: Carole LR | Zdroj: Pixabay

Školky ani jesle dětem neškodí, u dětí z přistěhovaleckých rodin se jejich prostřednictvím navíc zlepšuje jazyková vybavenost. Zjistili to vědci z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA), kteří zkoumali přes 130 000 dětí v Německu. Z dat z Německa vycházeli proto, že v Česku není předškolní péče tolik rozšířená a v poslední době se o ní intenzivně diskutuje. Studii vědci zveřejnili v pondělí.

Autoři studie Filip Pertold a Lucie Zapletalová měli k dispozici data o více než 100 000 dětech ve věku tři až šest let a o 36 000 dětech mezi jedním a třemi roky. V Německu předškolní zařízení navštěvuje přes 95 procent dětí a nárok na umístění mají děti od jednoho roku. Pro tyto nejmenší děti (jeden až tři roky) toho rodiče využívají ve 23 procentech případů.

Oběd zdarma ve školách a školkách zlepšuje docházku i studijní výsledky dětí z chudých rodin

Číst článek

Studie zjistila, že školka ani jesle dětem neškodí po poznávací ani sociálně-emoční stránce. „Zjištění naopak ukazují, že docházka může mít pozitivní vliv na školní připravenost u dětí ze znevýhodněného rodinného prostředí, a tím vyrovnat počáteční handicap," uvedli autoři. Právě u těchto dětí je docházka do školky či jiného předškolního zařízení nejdůležitější, zároveň se však stává, že rodiče těchto dětí mají k institucionální péči nejméně kladný vztah. Podle sociologů je proto nutné dát jim dost informací o výhodách školky a mírnit jejich obavy.

Celodenní docházka zlepšuje jazykové schopnosti

Na to, zda je lepší půldenní nebo celodenní docházka, neexistuje jednoznačná odpověď. U dětí z přistěhovaleckých rodin se díky celodenní docházce zlepšily jazykové schopnosti, na druhé straně se zhoršila jejich zralost po sociálně-emoční stránce. „U průměrně a lépe situovaných rodin nebyly detekovány žádné negativní dopady na připravenost dětí," shrnuli autoři.

Dětí s cukrovkou je v Česku třikrát víc než před 20 lety. Pomoci jim může speciální senzor

Číst článek

Studie zmiňuje také to, že aby předškolní péče splnila svůj účel, nesmí být učitelé přetěžováni. V Německu připadají dva pedagogové na 25 dětí u věkové kategorie tři až šest let, u mladších dětí má jeden pedagog na starosti čtyři děti.

Institut IDEA spadá pod Národohospodářský ústav Akademie věd ČR a je součástí společného pracoviště Akademie věd a Univerzity Karlovy CERGE-EI. Školství, vzdělávání či platy učitelů patří mezi témata, kterým se věnuje dlouhodobě.

 

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme