Změny v inkluzi. Asistenti pedagoga by měli pomáhat méně dětem než dosud, navrhuje ministerstvo

Asistenti pedagoga by mohli pomáhat handicapovaným méně než dosud. Ministerstvo školství chce zúžit tuto podporu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jen na druhy handicapů, které se týkají zejména mentálního postižení či poruch chování. U dalších se podle něj využití asistentů ukázalo jako neúčelné. Vyplývá to z návrhu novely vyhlášky o inkluzi. Novela by měla upravit i podmínky pro doučování. Platit by mohla od začátku příštího roku.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škola, učitel, učitelka, učitelé, žáci, ilustrační snímek

Škola, učitel, učitelka, učitelé, žáci, ilustrační snímek | Zdroj: Profimedia

Ministr školství Robert Plaga (za ANO) připravované změny ve vzdělávání handicapovaných v běžných školách avizoval již dříve. Měly by podle něj zlepšit využití peněz i vzdělávání handicapovaných.

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání nebo spolek Učitelská platforma s tím ale nesouhlasí. Podle nich je aktuální návrh k některým žákům diskriminační a znamená ve společném vzdělávání dětí krok zpět.

Řidič dopravního podniku odmítl vyjet s vozem se sloganem SPD proti inkluzi. Sám má děti s autismem

Číst článek

Podle záměru ministerstva by asistenti pedagoga měli pomáhat u žáků s lehkou či středně těžkou mentální demencí, s poruchami chování, autismem nebo více vadami.

Podpora by měla cílit na zdravotní postižení, u kterých přináší efekt, zdůvodnil úřad.

Podle společnosti pro inkluzivní vzdělávání a Učitelské platformy by tak ale zůstali vyloučeni například žáci s tělesným postižením, chronickým onemocněním, závažnými vadami řeči i závažnými poruchami učení, kteří nyní podle obou spolků asistenta pedagoga standardně využívají, a je to pro ně přínosné.

Návrh počítá navíc s tím, že by už asistenti pedagoga nepomáhali v základních uměleckých a vyšších odborných školách.

Omezení podpory na některá postižení či některé školy je podle společnosti pro inkluzivní vzdělávání v rozporu s českou legislativou i mezinárodními úmluvami, podle kterých mají mít děti se speciálními vzdělávacími potřebami právo na podporu ve všech školách bez ohledu na druh postižení.

„Novela bude mít jednoznačně negativní dopad i na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a žáky cizince,“ řekla Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

Omezení doučování

Jen na určitou skupinu dětí chce ministerstvo omezit také doučování poskytované speciálním pedagogem. Nárok by na něj měli mít žáci se sluchovým či zrakovým postižením, závažnými vadami řeči nebo poruchami učení.

Vládu letos rozdávání tolik nepálí, říká ekonom. Učitelé by mohli dostat od ledna přidáno

Číst článek

Mentálně a tělesně postižení, autisté a děti s poruchami chování by o tuto podporu přišli, ačkoli i oni podle společnosti pro inkluzivní vzdělávání potřebují nacvičovat některé dovednosti oslabené v důsledku postižení.

Navrhované změny se týkají i běžného doučování ve škole. Do budoucna by ho nemusely předepisovat pedagogicko-psychologické poradny, ale mohli by o něm rozhodovat sami ředitelé škol.

Stát by jim pak na něj neposílal peníze zvlášť, ale platilo by se z toho, co jde na platy pedagogů. Ministerstvo kvůli tomu navrhlo změnu nařízení vlády, ve kterém chce doučování zahrnout do přímé pedagogické činnosti vyučujících. Úprava nařízení by měla platit od druhého pololetí aktuálního školního roku.

121 tisíc žáků s podporou

Úřad v této souvislosti připomněl, že stát v uplynulých letech zvyšoval rozpočet na výdělky ve školství. Průměrný výdělek učitele v prvním čtvrtletí letošního roku činil 38.951 korun hrubého měsíčně. Průměrná mzda v Česku byla 34 077 korun. Doučování, které je nejčastějším druhem podpory znevýhodněných žáků, se tak podle něj může stát standardní součástí práce učitele.

Odlišná kvalita jarní online výuky? ‚Rozdíly mezi žáky jsou vždycky, nevidím v tom tragédii,‘ říká učitelka

Číst článek

Ministerstvo loni registrovalo zhruba 121 tisíc žáků se speciální podporou. V posledních letech přibylo zejména těch, kteří ji mají kvůli vývojovým poruchám učení a chování, vadám řeči nebo více vadám. Zvýšil se i počet žáků s podporou z důvodu odlišného kulturního prostředí nebo chudoby.

Vyhláška o takzvané inkluzi platí od září 2016. Už dříve se třikrát upravovala, její poslední novela je ze začátku letošního roku. Ministerstvo na začátku roku připravilo také návrh novely školského zákona, která by měla řešit sladění práce pedagogických poraden v různých krajích a více do systému zapojit sociální pracovníky. Vláda se návrhem zatím nezabývala.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme