Školy čeká kritický rok. V některých třídách bude až 34 dětí, část učitelů skončí

Nový školní rok bude pro desítky škol dost obtížný. Kvůli nedostatku peněz musely školy propustit některé učitele a třídy s menším počtem dětí sloučit s jinými. Někde dokonce vzniknou třídy se 34 žáky, což je maximální povolený počet. Odborníci varují, že zvýšením počtů dětí ve třídách utrpí kvalita výuky a častější hrozí i šikana.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přípravy na zahájení školního roku na ZŠ Heyrovského v Olomouci, učitelky roznášejí do tříd nové učebnice

Přípravy na zahájení školního roku na ZŠ Heyrovského v Olomouci, učitelky roznášejí do tříd nové učebnice | Zdroj: ČTK

Sloučením přišel o svoji třídu například Karel Cíla z jihlavské základní školy Seifertova. „Samozřejmě z hlediska praktického to není dobře. Pro každého učitele je lepší, když je ve třídě méně dětí. Je lepší přehled, kázeň a všechno. Když ta možnost není, tak k tomu dojít musí,“ říká Cíla.

Spojení tříd se nevyhne ani brněnská základní škola Úvoz. „Pro vyučující je to změna, je to změna i pro žáky a rodiče. Budou se v těchto třídách tvořit nové kolektivy. Myslím, že jsme natolik profesionálové, abychom si s tím poradili, byť ta práce je samozřejmě složitější a těžší,“ přiznává ředitel Miloš Doležal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak řeší nedostatek peněz ředitelé škol a jaké problémy to přináší, zjišťovala redaktorka Klára Bílá

„Ale tato situace byla u nás i loni a také jsme se s tím vyrovnali. Myslím si, že žáci si po určité době zvyknou a pojede se dál v kolejích, jak by to mělo jet,“ dodává Doležal, podle něhož nebude naplněnost tříd tak kritická.

Tam, kde ještě třídy neslučovali, je to zřejmě jen otázkou času. „Zatím jsme to neudělali, protože nějak jsme s těmi mzdami vyšli. Ale je otázka, jestli to tak půjde do budoucna, možná to budeme muset udělat za rok,“ říká ředitel základní školy Luhačovice Roman Lebloch.

„Situace ve školství začíná být téměř katastrofální a to nejen v platech, ale i v nákupu učebnic. Za ta léta, co jsem ve školství, jsem to ještě nezažil,“ míní šéf luhačovické školy.

Psycholožka varuje před šikanou

Problém se sloučením tříd budou mít třeba Marešovi. Trvalo jim dlouho, než pro svou dceru našli vhodnou školu. První třídu si nemohli vynachválit. Až do jara, kdy jim přišel dopis od ředitelky školy o vynuceném spojování tříd.

Teď bude novopečená žačka druhé třídy ve společnosti dalších 30 dětí. Předtím jich kantorka ve třídě vyučovala jen 18. „Bojíme se, jestli budou mít v tom vyšším počtu dostatek času na práci s jednotlivými žáky,“ obává se Rudolf Mareš.

Přehrát

00:00 / 00:00

O slučování tříd mluvili v Ozvěnách dne náměstek ministra školství Jindřich Fryč a stínový ministr ČSSD Marcel Chládek

Marešovi sice přemýšleli, že by dceru přihlásili do jiné školy, ale pak by byli v podobné situaci – dítě by si muselo zvykat na nový kolektiv i nového pedagoga.

Před přesuny dětí do jiné třídy varuje i ředitelka pražské pedagogicko-psychologické poradny Václava Masáková. Podle ní tím vzniká prostor pro šikanu a zaniká individuální výuka.

„Jedna alternativa je, že se paní učitelka bude věnovat těm dětem problematičtějším, které potřebují větší péči a ostatní děti budou strádat. A nebo se bude věnovat většině a budou strádat děti, pro které by byla potřeba individuální péče. Učitelka z toho bude mít těžkou hlavu,“ upozorňuje Masáková.

„Jakmile se mění třídní kolektiv a sociální skupina není stabilní, je tam velmi příznivé podhoubí pro šikanu a pro nezdravé vztahy a pro agresi. Děti znovu navazují vztahy, znovu se nastoluje jakási důvěra a bezpečí v té třídě,“ vysvětluje ředitelka pedagogicko-psychologické poradny.

Ředitelé: Utrpí kvalita výuky

Podle předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hany Stýblové utrpí slučování tříd a propouštěním učitelů hlavně kvalita výuky.

„Bude to mít důsledky i pro učitele, ale největší důsledky to bude mít pro žáky, protože individuální přístup v takovém velkém počtu dětí ve třídě je pochopitelně velmi obtížný. To, co mají školy naplánováno, jak zavádět nové metody a jak učit děti moderními způsoby, v tomto počtu dětí prostě nebude možné,“ předpokládá Stýblová.

Ministr chce zabránit dalším úsporám

Asociace ředitelů základních škol chce o kritické finanční situaci jednat s ministrem školství Petrem Fialou. Ten slíbil, že v rozpočtu na příští rok bude chtít plánovaným úsporám zabránit a že dělá vše pro to, aby se školy měly příští rok lépe.

„Já jsem si dobře vědom problémů s financováním regionálního školství. Skutečně pracujeme na tom, aby se situace nezhoršovala. V tuto chvíli situace vypadá, že bude o něco lepší, než je v letošním roce,“ řekl Radiožurnálu ministr školství Petr Fiala (nestr.).

Ministerstvo je zodpovědné za financování platů a pomůcek pro školy a chce, aby ke zlepšení došlo v obou oblastech. „V tomto směru vedeme velmi intenzivní jednání s ministerstvem financí, která jsou optimistická,“ uvedl v Ozvěnách dne Fialův náměstek Jindřich Fryč.

Podle stínového ministra školství ČSSD a senátora Marcela Chládka tři čtvrtiny škrtů provedených v tomto resortu šly na vrub právě regionálního školství. Stát se podle něj musí rozhodnout, co chce se školstvím dělat dál.

„Finanční prostředky jsou velmi malé, a pokud budeme takto pokračovat, tak nemůžeme chtít, aby vzdělání bylo kvalitní. Je otázkou, jestli za tohoto stavu, pokud tedy ministerstvo školství nemá peníze, dávat - na úkor kvality výuky - stamiliony na státní maturity a testování žáku pátých a devátých tříd,“ poznamenal Chládek.

mta, Klára Bílá, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme