Školy čím dál častěji využívají tablety, testovat se budou i QR kódy

České školy začínají využívat nejmodernější technologie. Chytré mobilní telefony při výuce učitelé stále neradi vidí, jako čtečky takzvaných QR kódů by však mohly pomoci. Ministerstvo školství chce totiž kódy umístit na doklady o vzdělání. Do popředí se na školách dostávají také tablety, některé školy je testují už druhým rokem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šesťáci v Otrokovicích vyměnili učebnice za tablety | Foto: Andrea Kratinová

Ministerstvo školství se rozhodlo podpořit umístění takzvaných QR kódů na vysvědčení, výuční listy nebo vysokoškolské diplomy. Úřad si od toho slibuje usnadnění práce školských pracovníků. Podle mluvčí úřadu Kláry Bílé by QR kódy mohly pomoci například při přijímacích zkouškách.

„Škola získá oskenováním grafického kódu jednoduše a rychle údaje o hodnocení žáka, aniž by musela něco manuálně přepisovat. Při správném využití QR kódů by mělo dojít ke snížení administrativní zátěže,“ říká Bílá.

Přehrát

00:00 / 00:00

O používání tabletů ve školách diskutují Daniel Preisler, ředitel ZŠ a gymnázia v České Kamenici, a Tomáš Feřtek z o.p.s. EDUin

Ministerstvo si navíc od QR kódů slibuje, že zabrání falšování dokumentů o vzdělání. Podle odborníka na telekomunikace Jana Lodla z iDnes.cz ale QR kód zfalšovat jde, stejně jako databáze vysvědčení, výučních listů nebo vysokoškolských diplomů.

„Tohle není nic, co by bylo úplně neprůstřelné. V každém případě se QR kód dá například na falšovaném dokladu nasměrovat na falešnou databázi, ve které by se doklad ověřoval. Ale už je to přece jen pro padělatele složitější,“ vysvětluje.

První „chytrá vysvědčení“ by žáci a studenti mohli dostat už v letošním školním roce. Využití QR kódů má být závazné od školního roku 2017/2018.

S tablety je výuka zábavnější

Některé školy zavádějí ve výuce také tablety. V pražské Základní škole Lupáčova testovali využití tabletů už v loňském školním roce, ale hodně času strávili sladěním technických podmínek. Tablety budou používat i v letošním školním roce, ale podle ředitele školy Milana Hausnera se jejich přínos dá jen těžko posoudit.

„Objektivně si nemyslím, že budeme schopní někdy změřit, zda tablety přinášejí skutečný vzdělávací pokrok, nebo ne. Ale zcela určitě bude výuka děti víc bavit,“ myslí si Hausner.

Podle průzkumu by tři ze čtyř rodičů byli ochotni malé dotykové počítače pořídit. Odborníci se vesměs shodují, že je to vhodná pomůcka pro moderní vzdělávání. Najdou se ale i kritici. Například německý psycholog a neurolog Manfred Spitzer ve své knize Digitální demence upozorňuje, že digitalizace škodí našemu mozku a ve zkratce řečeno lidstvo hloupne.

Například využití elektronických žákovských knížek si ale ředitel školy Lupáčova velmi chválí. Učitelé i rodiče je využívají už druhý rok, díky nim se zlepšila kontrola známek a zrychlila se komunikace mezi učiteli a rodiči.

Jako první začali tablety používat už v roce 2011 na základní škole a gymnáziu v České Kamenici. „Pořídili jsme 31 tabletů do speciální učebny, kterou mohou navštěvovat všichni žáci prvního stupně. Loni jsme experimentálně zkusili vybavit celou jednu třídu, přispěli i rodiče,“ popisuje ředitel školy Daniel Preisler a pokračuje:

„Tablety jsou zařízení, které nám nezpůsobuje žádné technické problémy, nedělá problémy ani starší generaci učitelů. Velice to ocenili i rodiče. Kromě výukových aplikací mohou žáci používat i elektronické učebnice. Díky tomu nosí aktovky s tablety odlehčené od klasických papírových učebnic. Ale je důležité používat obojí.“

Dítě musí ovládat tablet, ne naopak

Proti používání tabletů není ani Tomáš Feřtek z o.p.s. EDUin zaměřené na koncepci vzdělávání, zdůrazňuje ale, že nesmějí být v životě dítěte tím hlavním.

„Není ani tak důležité, jestli používáme tablet v první nebo druhé třídě, podstatné je, co děti dělají ještě kromě toho. Zvláště u malých dětí je psychická stránka velmi propojená s rozvojem fyzické stránky osobnosti,“ tvrdí Feřtek a objasňuje:

„Pokud tablety neomezují to, že se dítě potřebuje hýbat a zažívat svět rukama, nejen hlavou, je všechno v pořádku. Proti tabletům ve škole nic nemám, ale je důležité, jakým způsobem je do kontextu školy zasadíme.“

Preisler i Feřtek se shodují, že klíčovou roli ve využívání tabletů sehrává učitel, ale také rodiče. „Pokud to škola pojme zodpovědně, myslím, že se tablet bude používat tak, jak se má,“ míní Preisler.

„Jde jen o to, aby dítě ovládalo tablet, a ne tablet dítě. A to samozřejmě u menších dětí je trochu problém, že technice podléhají víc, než je zdrávo. To musí škola hlídat,“ dodává Feřtek.

Vladimír Kroc, Květa Moravcová, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme