Školy zatím uzavřely 54 smluv s rodiči. Nejčastěji kvůli nekázni dětí
Přes 30 škol už od září testuje smlouvy škol s rodiči. Dokumenty upřesňují pravidla pro rodiče, školu i dítě, jak postupovat například při kázeňských problémech žáka. Takový výchovný plán zatím podle posledních údajů ministerstva školství podepsalo 54 rodičů.
Ministerské razítko a oficiální ráz má zákonné zástupce dětí nutit k lepší spolupráci. Nejčastěji se smlouvy uzavírají kvůli klasickým prohřeškům: nekázni, záškoláctví a výchovným problémům.
Nejinak je tomu i na pražské Základní škole Mendelova na pražské periferii. V pětisethlavém dětském davu jsou někde dva žáci, kteří mají problémy s chováním. Škola proto s jejich rodiči sepsala dokument o dalším postupu.
„Nemá špatné srdíčko, nemá špatný základ. Má tam děti i děvčata, která ho berou a která mu i pomáhají a on se k nim hezky chová. Na druhou stranu má takové úlety a stavy, kdy by mohl někomu ublížit. Jedině my a rodiče dohromady na něj můžeme působit a můžeme mu pomoct,“ říká třídní učitelka Hana Kůlová.
Smutným pohledem a pokrčením ramen dává najevo, že jinak už to nešlo. Důvody uzavření smluv přidala i zástupkyně ředitelky Zdena Wejmelková.
„Zatím jsme dospěli k sepsání dvou smluv s rodiči žáků, vlastně docela malých žáků, abychom to podchytili v prvopočátku a mohli mít vliv na děti po celou dobu školní docházky,“ vysvětluje.
Třídní učitelka dává každý den rodičům vědět, jak se dítě během výuky i o přestávkách chovalo. „Už jsem jednou používala systém notýsků, kde se každý den, každou hodinu zapisuje nebo maluje, buď smajlík, nebo se k tomu napíše nějaká ta poznámka. Rodiče podepisují každý den, a máme tak zpětnou vazbu, co se ten den stalo, za co je potřeba pochválit nebo pokárat,“ popisuje Hana Kůlová.
Ministerstvo si výsledky pochvaluje
Každý měsíc pak mají všichni schůzku, kde se na základě smlouvy dohodnou o dalším postupu. Zlepšení vedení školy i třídní učitelka vidí. Sice nepatrné, ale ze zkušenosti ví, že toto je běh na dlouhou trať.
Na testování smluv dohlíží tým odborníků v čele s dětským psychologem. Pokud se nástroj v praxi na konci školního roku osvědčí, mohl by se podle ministra školství Josefa Dobeše plošně rozšířit od začátku příštího školního roku.
„Jsem spíš příjemně překvapený, jak to uchopily školy, s jakou vervou a s jakým citem, a jsem rád, že to začíná fungovat v terénu. Jsou problémy, na které se zdá, že tento projekt smluv s rodiči funguje, takže jestli to tak půjde dál, můžu směle říct, že 1. 9. 2012 to bude plošná pomůcka, jak zlepšit chování dětí ve školách,“ uvedl Dobeš.