Skoro polovina prvňáků má vadu řeči. Podle odborníků se přitom dají snadno odstranit

Nastupují do první třídy, a přitom ještě neumí dobře mluvit. V posledních letech přibývá dětí, které nezvládnou „r“ nebo „ř „a mají také výrazné sykavky. Téměř polovina prvňáků se potýká s nějakou vadou řeči. Přitom se to dá podle logopedů snadno změnit. Stačí, když rodiče přijdou s dětmi včas.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škola, školství, student, učení

Škola, školství, student, učení | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Hodně dětí trápí například dyslalie. „To je nesprávná nebo vadná výslovnost některých hlásek. Nejčastější je samozřejmě ‚r‘ a ‚ř‘, potom sykavky,“ vysvětluje logopedka Milena Vránová.

Závažnější problémy s řečí pak můžou dětem ve škole život komplikovat – náročné to bývá i pro učitele.

Přehrát

00:00 / 00:00

České děti v posledních letech hůř mluví. O vady řeči a způsoby, jak je odstranit, se zajímala Eva Rajlichová

„Komunikace mezi dítětem a učitelkou, ta jedna vazba, kterou si vymění v hodině, u takového dítěte trvá zhruba třikrát déle než u běžného dítěte,“ popisuje Renata Vrbová ze speciálního pedagogického centra pro žáky s logopedickými vadami.

Do tří let dítěte je vývoj řeči individuální. Pokud se rodičům zdá, že je něco v nepořádku, neměli by odkládat návštěvu logopeda. Ten může dítě poslat třeba i na další vyšetření, například sluchu. Někdy se totiž ukáže, že dítě mluví špatně, protože hůř slyší.

Opožděný vývoj řeči – řeč se vyvíjí se zpožděním vzhledem k průměru
Dyslalie – porucha artikulace hlásek
Vývojová dysfázie – postižení řečových center v mozku, kdy dochází k problémům v recepční i produkční složce řeči
Dysartrie – neurologicky podmíněná porucha artikulace
Koktavost – porucha, při které je plynulost řeči přerušována neúmyslným opakováním jednotlivých slabik
Breptavost – je podobná koktavosti, navíc ale zahrnuje zrychlující se tempo řeči, kdy dochází k vynechání celých slov a vede k nesrozumitelnosti projevu
Palatolalie – porucha řeči při rozštěpu patra
Mutismus – ztráta artikulované řeči, oněmění
Afázie – ztráta nebo porucha řeči způsobená porušením řečových oblastí mozku

Příčin ale může být víc – děti mimo jiné kopírují řečový vzorec rodičů. Obecně se v rodinách také čím dál méně mluví.

„Maminka přijde pro dítě vpodvečer a řekne: ‚Dostaneš večeři a podíváš se na televizi‘. To je opravdu minimální komunikace,“ myslí si Jana Matoušová, ředitelka Základní a Mateřské školy Červený vrch v Praze.

Důležitý je pro děti i poslech. „Je třeba posilovat zvukové vnímání: čtením pohádek, posloucháním rozhlasu,“ dodává logopedka Milena Vránová.

Na to zapracovat na své mluvě není nikdy pozdě, odborně se dají odstranit i vady řeči u dospělých.

Předpokladem úspěchu je pravidelné a důsledné opakování.

Eva Rajlichová, msk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme