Sledovali jsme ONLINE: Na trase Brno - Praha bylo auto rychlejší než vlak

Z jihomoravské metropole vyjel historicky první D1 Express, nový konkurent dálnici D1. Radiožurnál srovnával vlakovou a silniční dopravu na trase Brno - Praha. Automobil řízený redaktorem Radiožurnálu byl na pražském hlavním nádraží o čtvrt hodiny dříve než vlak, ve kterém jela reportérka Radiožurnálu. Průběh jejich cesty jsme sledovali v online reportáži.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Brno Hlavní nádraží

Brno Hlavní nádraží | Foto: Zuzana Plíšková

Zda se do Prahy dostanete rychleji novým vlakovým expresem, nebo po dálnici autem, zjišťovali v exkluzivním testu reportéři Radiožurnálu. Z Brna vyrazili shodně v 6:15.

Nový spoj D1 Express začínají České dráhy provozovat kvůli plánované opravě dálnice D1, která zkomplikuje dopravu autem nebo autobusem mezi oběma městy.

D1 Express pojede z Brna do Prahy 2 hodiny a 42 minut, přitom nebude stavět v žádné stanici. Stihl by to i rychleji, ale jízdní řád vznikal před rokem a D1 Express byl do něj podle dodatečného požadavku Českých drah zařazen až později.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Rádia Česko byla regionální mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřina Šubová

„A České dráhy měly podmínku, aby jízda moc nenarušila jízdy ostatních vlaků. V září už měla běžet rekonstrukce, to se nakonec nestalo. Byl by nesmysl rušit těmito vlaky jízdní řád, který bude platit už jen 45 dnů,“ vysvětluje ředitel odboru jízdního řádu a kapacity dráhy Správy železniční dopravní cesty Miloš Houska.

Nový jízdní řád zkrátí dobu jízdy expresu o sedm minut na 2 h 35 minut. „Ale budou probíhat výluky mezi Běchovicemi a Úvaly, to velmi ovlivní provoz mezi Prahou a Kolínem a dopravu v uzlech Praha a Brno, kde se koncentruje veškerá dálková i regionální doprava,“ říká Houska.

Mezi Prahou a Brnem pojede více vlaků, dráhy čekají větší zájem kvůli opravě D1

Číst článek

Pokud by se na trasu nasadilo výkonnější vozidlo, například Pendolino, mohla by se podle něj doba jízda zkrátit na zhruba 2 hodiny a 25 minut.Vlakový provoz mezi Prahou a Brnem je poměrně hustý, podle regionální mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřiny Šubové ale další spoje rozhodně mají smysl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si souhrnnou reportáž účastníků testu a komentář profesora Petr Moose z Dopravní fakulty ČVUT

"Posledních půl roku až rok sledujeme poměrně razantní nárůst cestujících v řádech desítek procent. A vysledovali jsme nejsilnější frekvence, z nich vzešly tyto časy. Lidé z Brna často cestují do hlavního města na otočku na jednání. V ranní špičce proto vlaky na Prahu jezdí v půlhodinovém intervalu," říká Šubová.

Zda se novinka uchytí, se ukáže hlavně na jaře, až rekonstrukce začne. "Lidi zatím od cestováním vlakem odcestuje zažité povědomí o vlakové dopravě. Považují ji za méně komfortní, méně čistou než dopravu autem. Navíc si ji spojují s nestabilními jízdními řády a zpožděními, která byla způsobována na železničních tratích," říká profesor Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT a dodává:

"Pokud se drahám podaří dodržovat jízdní řád, ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty nasazovat rekonstrukce tak, aby to železniční dopravu nezpožďovalo, bude tato doprava opravdu velmi atraktivní."


Modernizace dálnice D1 | Foto: ČTK

Milan Kopp, Zuzana Plíšková, Petr Medek, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme