Místo 200 milionů ročně půl miliardy za měsíc. Kolik platí stát dopravcům za ‚Babišovy slevy‘?

  • Zatímco za září 2017 ministerstvo dopravy zaplatilo dopravcům na kompenzacích za slevy necelých 18 milionů, za stejný měsíc letošního roku to bylo přes 462 milionů.
  • V minulých letech se přitom celoroční kompenzace pohybovaly mezi 200 a 250 miliony korun ročně, jak vyplývá z přehledu serveru iROZHLAS.cz.
  • Stát musí vyplácet společnostem mnohonásobně více kvůli schváleným 75procentním slevám premiéra Andreje Babiše (ANO) pro žáky, studenty a seniory.
  • Ročně má toto opatření vyjít stát na přibližně šest miliard korun.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Regionální vlaky Českých drah.

České dráhy za září 2018 dostaly na kompenzacích za slevy od státu téměř 220 milionů korun (ilustrační foto). | Foto: Jiří Špaček | Zdroj: Český rozhlas

Mezi roky 2011 a 2017 se částky, které stát jako vyrovnání za slevy dopravcům posílal, pohybovaly mezi 200 a 250 miliony ročně. Za letošní rok se částka vyšplhá mnohonásobně výše.

Vláda v čele s Babišem totiž od září tohoto roku zavedla 75procentní slevy pro vybrané skupiny obyvatel. Studenti, žáci i senioři tak z běžné ceny jízdenky zaplatí jen čtvrtinu a zbytek za ně dopravcům uhradí stát. Resort dopravy předpokládá, že ročně vyjde toto opatření, pro které se vžilo označení Babišovy slevy, na šest miliard korun.

Ministerstvo dostalo od dopravců v rámci kompenzace těchto slev za září letošního roku faktury za 462,5 milionu korun. Železniční dopravci vyčíslili faktury za zlevněné jízdenky na 244 milionů korun, autobusoví dopravci fakturovali za první měsíc fungování slev částku ve výši 218 milionů korun. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) částky odpovídají předpokladům.

Server iROZHLAS.cz přináší kompletní přehled vyplacených kompenzací za minulé roky. Ty ukazuje následující tabulka:

Velký rozdíl je způsobem nejen zavedenými slevami, ale i tím, že nově stát přispívá studentům a důchodcům i na spojích, které už nyní dotuje.

Nesrovnávejte, říká ministerstvo

„Co se týká fakturace dopravců za září 2017, tak částku nelze porovnávat s letošním zářím. Loni ministerstvo dopravy vyplácelo kompenzace pouze na komerčních spojích - tedy těch, které neobjednává a neplatí stát, kraje nebo obce. Týkalo se to tedy úplně jiného rozsahu dopravy,“ sdělila redakci mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Začíná platit sleva na jízdném pro studenty a seniory ve vlacích a autobusech ve výši 75 procent

Číst článek

Rozdíly mezi částkami, které vyplácel stát dopravcům dříve a které musí vyplácet nyní, jsou totiž enormní. Například společnost RegioJet fakturovala za kompenzace na železnici za loňské září 5,7 milionu korun. Za letošní září se částka vyšplhala na 26,6 milionu korun.

Autobusový dopravce ARRIVA MORAVA, který operuje na území Olomouckého a Moravskoslezského kraje, dostal za letošní září o více než 18 milionů více než za to loňské. Za září 2017 fakturoval 478 tisíc, za to letošní už 18,5 milionu.

Následující tabulka ukazuje srovnání kompenzací vybraných dopravců za září 2017 a září 2018:

Kompenzace za jízdenky za září účtovali dopravci během října. Ministerstvo tak celkové částky zveřejnilo až ve druhé polovině listopadu. Výše úhrad dopravcům za říjen by pak měla být známa ve druhé polovině prosince.

Nápor cestujících nepřišel

Oslovení dopravci ale nezaznamenali, že by nově zavedené slevy zvýšily zájem o cestování veřejnou dopravou. „U autobusových linek, které jezdí v regionech, zaznamenáváme minimální nárůst. U komerčních linek evidujeme nárůst v řádu jednotek procent v závislosti na charakteru a atraktivitě linky,“ popsal redakci mluvčí ARRIVA MORAVIA Martin Farář.

Slevy pro studenty a seniory po týdnu provázejí zmatky. Více cestujících zatím hlásí jen Leo Express

Číst článek

Žádný zásadní zlom nesleduje ani společnost RegioJet. „I dříve studenti, mládež a senioři měli možnost využívat slevy při cestování spoji RegioJet - to znamená, že se zlomově nezměnil ani podíl cestujících se slevami na jejich celkovém počtu,“ řekl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

České dráhy mluví o minimálním nárůstu. „Dohromady za září a říjen 2018 jsme zaznamenali cca pětiprocentní meziroční nárůst počtu zákazníků, což je způsobeno i zavedením nových státních slev. Je ale potřeba připomenout, že cestující přibývají kontinuálně již několik let, takže meziroční nárůst je zčásti způsoben obecným trendem, kdy lidé dávají přednost vlakům před silniční dopravou,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Zavádění slev na jízdné provázela nemalá kritika. Aby mohly slevy platit už od září tohoto roku, musela jednotlivá ministerstva najít ve svých rozpočtech volné finanční prostředky. Například ministerstvu práce byly výdaje sníženy o 250 milionů, stejnou částkou „přispělo“ ministerstvo financí i vnitra. Uskromnit se musely i další státní úřady.

Tereza Čemusová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme