Boeing Smartwings letěl se 170 lidmi na jeden motor. Po dvou letech čelí jeden člověk trestnímu stíhání

Boeing firmy Smartwings letěl předloni v srpnu z Řecka do Prahy přes dvě hodiny jen s pravým motorem. Levý byl nefunkční. Na palubě bylo v tu dobu 170 lidí. Po dvou letech čelí v tomto případu jeden člověk trestnímu stíhání kvůli obecnému ohrožení z nedbalosti. Informoval o tom server Zdopravy.cz. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod již dříve zjistil dvě desítky pochybení u tehdejšího kapitána letadla.

Praha (Aktualizováno: 15:55 1. 7. 2021) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing Smartwings se 170 lidmi letěl před dvěma lety několik hodin jen s jedním motorem (ilustrační foto) | Foto: Petr Bušta | Zdroj: Český rozhlas

„Ve věci bylo dne 25. června 2021 zahájeno trestní stíhání jedné fyzické osoby. Jednání, pro které bylo trestní stíhání zahájeno, bylo kvalifikováno jako přečin obecného ohrožení z nedbalosti,“ sdělil bez dalších podrobností serveru Zdopravy.cz mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala. 

Pilot riskoval a udělal 21 chyb, vyplývá z výsledků vyšetřování letu Smartwing s jedním motorem

Číst článek

„Nyní bude pokračovat přípravné řízení pod dozorem Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 6 takzvanou fází vyšetřování. Po skončení vyšetřování bude věc policejním orgánem předložena státnímu zástupci, který následně rozhodne, zda ve věci podá obžalobu, či vyřídí věc jinak,“ dodal pro Radiožurnál Cimbala.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu QS1125 nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat.

Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí. Podle odborníků je zvykem v těchto případech nouzově přistát na nejbližším možném letišti.

21 pochybení

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod loni zjistil 21 pochybení kapitána letadla. Ten měl jednat i proti doporučení druhého pilota.

Podle zprávy riskoval, i pokud jde o palivo, protože nemohl vědět, zda porucha motoru nesouvisí s kontaminací paliva. Dalším pochybením mělo být také zatajení technického problému řízením letového provozu v řadě zemí, neinformování cestujících a nezaznamenání rozhovoru z kokpitu.

Pilot riskoval a udělal 21 chyb, vyplývá z výsledků vyšetřování letu Smartwing s jedním motorem

Číst článek

Podle ústavu tak nelze vyloučit případné ekonomické aspekty chování pilota. Smartwings se v té době potýkaly s výpadkem odstavených letounů Boeing 737 MAX 8.

Kapitán letadla ovšem podle zprávy trval na správnosti svého postupu. „Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem, nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností,“ uvedl tehdy ve výpovědi.

Smartwings z počátku jednání kapitána hájilo s tím, že postupoval podle bezpečnostních předpisů. Později ho firma zbavila funkce šéfpilota. Jako kapitán ale létal i nadále.

ako, aku, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme